Σημαντική απώλεια δημοσίων πόρων από τις συμφωνίες επανεκκίνησης των αυτοκινητοδρόμων

88e36aab0adc6c2da2eb3bcfadeaeaa7_Parl_2015_10_2-1156-577-c-30.jpg
2016-09-09 14:41

Η επανεκκίνηση της κατασκευής μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, που διακόπηκε με ευθύνη της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, κοστίζει ακριβά στο Δημόσιο και τους φορολογούμενους. Το επισημαίνουν με ερώτηση που κατέθεσαν στους συναρμόδιους Υπουργούς Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, 42 βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας με πρώτους τον Γραμματέα της Πολιτικής Επιτροπής της ΝΔ, κο Λευτέρη Αυγενάκη, και τον Τομεάρχη Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κο Κώστα Καραμανλή..

Υπογραμμίζουν σχετικά ότι μόνον για τους τρεις αυτοκινητόδρομους (Ιονία Οδός, Ολυμπία Οδός, Κεντρική Οδός) η Κυβέρνηση συμφώνησε να δώσει στους εργολάβους επιπλέον 465.000.000 ευρώ, ενώ εκκρεμεί η συμφωνία για τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου.

Επισημαίνουν, ακόμη, ότι η ευθύνη για τις καθυστερήσεις ανήκει στην Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, η οποία με την ανικανότητα, τα πισωγυρίσματα, τη ματαίωση διαγωνισμών και την επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων, οδήγησε τα έργα σε αδράνεια, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ασφυκτικά περιθώρια για την ολοκλήρωσή τους.

Τονίζουν, ταυτόχρονα, ότι «η κατάτμηση του αυτοκινητόδρομου Πύργου – Πατρών και το γεγονός ότι και τα τρία τμήματα του έργου δόθηκαν στον όμιλο Καλογρίτσα (που τυγχάνει να είναι κουμπάρος του κ. Σπίρτζη) εγείρει ζήτημα ηθικής τάξης (δεδομένης και της επικαιρότητας των τηλεοπτικών αδειών), καθώς και σημαντικά ερωτήματα για την ανάγκη και τη σκοπιμότητα κατάτμησης του έργου, που, εν τέλει, το μοναδικό αποτέλεσμα είναι ότι οδήγησε στη σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής του».

Καταλήγοντας, οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας υπογραμμίζουν ότι «η καθυστέρηση στην κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων, σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους κατασκευής τους, η οποία βαρύνει αποκλειστικά τον κρατικό προϋπολογισμό, έχουν σημαντικές επιπτώσεις τόσο στην οικονομία της χώρας όσο και στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, στη λειτουργία της τοπικής οικονομίας, τη μείωση της ανεργίας και την ανάπτυξη».

Με βάση τα παραπάνω, οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας ρωτούν τους συναρμόδιους Υπουργούς:

Ποιο είναι συνολικά το επιπλέον κόστος των συμφωνιών για την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων (Αιγαίου, Μορέας, Ιόνια, Ολυμπία και Κεντρική Οδός) μέχρι τον Μάρτιο του 2017; Ποια επιπλέον ποσά έχουν δαπανηθεί ή θα δαπανηθούν, βάσει των νέων συμφωνιών, για την ολοκλήρωση κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων;

Θα αποδοθούν ευθύνες για τις σημαντικές καθυστερήσεις στα έργα των αυτοκινητοδρόμων που είχαν ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής τους και την περαιτέρω επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού;

 

Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:

 

Προς
– Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού κ. Γεώργιο Σταθάκη
– Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστο Σπίρτζη

ΘΕΜΑ: Σημαντική απώλεια δημοσίων πόρων από τις συμφωνίες επανεκκίνησης των αυτοκινητοδρόμων

Οι σημαντικές καθυστερήσεις στα έργα των αυτοκινητοδρόμων σε συνδυασμό με την ανελαστική ημερομηνία του Μαρτίου του 2017 οδηγούν την Κυβέρνηση σε συμφωνίες επανεκκίνησης που δημιουργούν σημαντικές αμφιβολίες τόσο για την τήρηση του κοινοτικού και εθνικού δικαίου περί υγιούς ανταγωνισμού, όσο και την προστασία του δημοσίου συμφέροντος.

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ φέρει ακέραια την ευθύνη για τις καθυστερήσεις των έργων: με την ανικανότητά της, τα πισωγυρίσματα, τις επαναδιαπραγματεύσεις, την κατάτμηση έργων, την ακύρωση ή/και ματαίωση διαγωνισμών, το πάγωμα έργων και την επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων οδήγησε τα έργα των αυτοκινητοδρόμων στην αδράνεια με αποτέλεσμα να υπάρχουν πλέον ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωσή τους.

Μάλιστα, η συμφωνία επανεκκίνησης ανάμεσα στο Δημόσιο και τις κοινοπραξίες, στις οποίες έχουν παραχωρηθεί οι αυτοκινητόδρομοι, στοχεύει να διευθετήσει τον τρόπο καθορισμού νέων αποζημιώσεων και πριμοδότησης για την επιτάχυνση των εργασιών, το νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων, την εξασφάλιση των απαραίτητων πόρων από το Δημόσιο, την καταβολή αποζημιώσεων, κλπ. Περαιτέρω, οι πιέσεις της τρόικα για την υπογραφή συμφωνίας, προκειμένου να δεσμευθούν τόσο οι παραχωρησιούχοι, όσο και οι κατασκευαστές των έργων ώστε να καταστεί εφικτός ο στόχος της ολοκλήρωσης των έργων των οδικών αξόνων έως τον Μάρτιο του 2017, οπότε κλείνει και τυπικά το ΕΣΠΑ 2007-2013.

Οι κατασκευαστές, οι παραχωρησιούχοι και οι τράπεζες ζητούν πρόσθετες εγγυήσεις από το Δημόσιο για τη χρηματοδότηση που είναι απαραίτητη για την ολοκλήρωση των έργων. Μάλιστα, με δεδομένο ότι οι παραχωρησιούχοι βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση, αφού το Δημόσιο φέρει την ευθύνη των καθυστερήσεων, το Δημόσιο οδηγείται στην καταβολή αποζημιώσεων ανεβάζοντας σημαντικά το κόστος των δημοσίων έργων. Επιπλέον, οι παραχωρησιούχοι ζητούν τα «πριμ επιτάχυνσης» των κατασκευαστών να καταβληθούν άμεσα (στο σύνολο τους ή σημαντικό μέρος αυτών), γεγονός που δημιουργεί περαιτέρω πιέσεις στο ήδη περιορισμένο ΠΔΕ.

Ήδη, η Κυβέρνηση, κι ενώ ακόμη εκκρεμεί η συμφωνία με τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, έχει δώσει στους παραχωρησιούχους και τους εργολάβους των άλλων τριών αυτοκινητοδρόμων (Ιόνια Οδός, Ολυμπία Οδός, Κεντρική Οδός) επιπλέον χρήματα της τάξεως των 465 εκ. ευρώ. Ποσά με τα οποία βαρύνεται και ο κρατικός προϋπολογισμός και ο Έλληνας φορολογούμενος. Ποσά που θα είχαν παραμείνει στο δημόσιο ταμείο, αν η Κυβέρνηση δεν ταλαντευόταν μεταξύ των ιδεοληπτικών της θέσεων και της ανικανότητας εφαρμογής δημοσίων πολιτικών.

Παράλληλα, η κατάτμηση του αυτοκινητόδρομου Πύργου – Πατρών και το γεγονός ότι και τα τρία τμήματα του έργου δόθηκαν στον όμιλο Καλογρίτσα (που τυγχάνει να είναι κουμπάρος του κ. Σπίρτζη) εγείρει ζήτημα ηθικής τάξης (δεδομένης και της επικαιρότητας των τηλεοπτικών αδειών), καθώς και σημαντικά ερωτήματα για την ανάγκη και τη σκοπιμότητα κατάτμησης του έργου, που, εν τέλει, το μοναδικό αποτέλεσμα είναι ότι οδήγησε στη σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής του.

Η κυβέρνηση οφείλει να δώσει απαντήσεις στο εξαιρετικά σημαντικό πρόβλημα που έχει ανακύψει από την κοντόφθαλμη πολιτική της. Η καθυστέρηση στην κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους κατασκευής τους, η οποία βαρύνει αποκλειστικά τον κρατικό προϋπολογισμό έχουν σημαντικές επιπτώσεις τόσο στην οικονομία της χώρας όσο και στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, στη λειτουργία της τοπικής οικονομίας, τη μείωση της ανεργίας και την ανάπτυξη.

Κατόπιν τούτων,

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

1. Ποιο είναι συνολικά το επιπλέον κόστος των συμφωνιών για την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων (Αιγαίου, Μορέας, Ιόνια, Ολυμπία και Κεντρική Οδός) μέχρι τον Μάρτιο του 2017; Ποια επιπλέον ποσά έχουν δαπανηθεί ή θα δαπανηθούν, βάσει των νέων συμφωνιών, για την ολοκλήρωση κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων;

2. Θα αποδοθούν ευθύνες για τις σημαντικές καθυστερήσεις στα έργα των αυτοκινητοδρόμων που είχαν ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής τους και την περαιτέρω επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού;

 

Οι ερωτώντες Βουλευτές

  1. ΑΥΓΕΝΑΚΗΣ ΛΕΥΤΕΡΗΣ, Βουλευτής Ηρακλείου – Γραμματέας ΠΕ ΝΔ
  2. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ ΚΩΣΤΑΣ, Βουλευτής Σερρών – Υπεύθυνος Τομέα Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
  3. ΤΣΙΑΡΑΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ, Βουλευτής Καρδίτσας – Γραμματέας ΚΟ ΝΔ
  4. ΚΕΛΛΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ, Βουλευτής Λάρισας
  5. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ ΑΝΝΑ, Βουλευτής Β’ Αθηνών
  6. ΦΟΡΤΣΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ, Βουλευτής Επικρατείας
  7. ΚΟΝΣΟΛΑΣ ΜΑΝΟΣ, Βουλευτής Δωδεκανήσου
  8. ΜΠΟΥΚΩΡΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ, Βουλευτής Μαγνησίας
  9. ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ, Βουλευτής Επικρατείας
  10. ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΜΑΡΙΑ, Βουλευτής Καστοριάς
  11. ΚΑΤΣΑΦΑΔΟΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ, Βουλευτής Α’ Πειραιά
  12. ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ ΣΙΜΟΣ, Βουλευτής Εύβοιας
  13. ΚΟΥΚΟΔΗΜΟΣ ΚΩΣΤΑΣ, Βουλευτής Πιερίας
  14. ΒΕΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ, Βουλευτής Ημαθίας
  15. ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ ΣΤΕΡΓΙΟΣ, Βουλευτής Πρέβεζας
  16. ΔΑΒΑΚΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ, Βουλευτής Λακωνίας
  17. ΑΝΔΡΙΑΝΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, Βουλευτής Αργολίδας
  18. ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ ΚΑΤΕΡΙΝΑ, Βουλευτής Β’ Αθηνών
  19. ΓΙΟΓΙΑΚΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ,  Βουλευτής Θεσπρωτίας
  20. ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΣ, Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης
  21. ΓΕΩΡΓΑΝΤΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, Βουλευτής Κιλκίς
  22. ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗ ΟΛΓΑ, Βουλευτής Β’ Αθηνών
  23. ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, Βουλευτής Φλωρίνης
  24. ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, Βουλευτής Δράμας
  25. ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης
  26. ΚΟΝΤΟΓΕΩΡΓΟΣ ΚΩΣΤΑΣ, Βουλευτής Ευρυτανίας
  27. ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ, Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης
  28. ΣΚΡΕΚΑΣ ΚΩΣΤΑΣ, Βουλευτής Τρικάλων
  29. ΔΗΜΟΣΧΑΚΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ, Βουλευτής Έβρου
  30. ΣΤΑΙΚΟΥΡΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ, Βουλευτής Φθιώτιδας
  31. ΒΑΓΙΩΝΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, Βουλευτής Χαλκιδικής
  32. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ, Βουλευτής Λέσβου
  33. ΜΠΑΣΙΑΚΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ, Βουλευτής Βοιωτίας
  34. ΚΕΡΑΜΕΩΣ ΝΙΚΗ, Βουλευτής Επικρατείας
  35. ΜΠΟΥΡΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ, Βουλευτής Αττικής
  36. ΒΟΡΙΔΗΣ ΜΑΚΗΣ, Βουλευτής Αττικής
  37. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ, Βουλευτής Καβάλας
  38. ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ ΝΟΤΗΣ, Βουλευτής Χίου
  39. ΒΡΟΥΤΣΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, Βουλευτής Κυκλάδων
  40. ΓΚΙΟΥΛΕΚΑΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ, Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης
  41. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, Βουλευτής Επικρατείας
  42. ΒΛΑΣΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ, Βουλευτής Αρκαδίας