2021: έτος υποδομών, έτος επένδυσης στα logistics – Άρθρο στη Ναυτεμπορική

cf58e930b392b0ab26a7e6a29399edd1_Kostas-Karamanlis-3-1156-577-c-41.jpg
2021-03-23 13:22


Η μεγάλη περιπέτεια της πανδημίας, έχει δοκιμάσει σκληρά όλο τον σύγχρονο κόσμο. Μέχρι σήμερα, η Ελλάδα αντικειμενικά είναι μία από τις χώρες που τα έχουν καταφέρει καλύτερα. Και η πρόοδος στο πρόγραμμα εμβολιασμών μάς επιτρέπει να είμαστε πιο αισιόδοξοι για την επόμενη μέρα. Στην οποία ο νέος μεγάλος στόχος θα είναι η οικονομία μας να επιστρέψει δυναμικά στο δρόμο της ανάπτυξης.

Κεντρικό ρόλο στο σχεδιασμό της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη και ιδίως σε αυτή την προσπάθεια, έχουν τα έργα υποδομών. Ο χώρος των έργων, έχει ένα χαρακτηριστικό: Τα προβλήματα δεν λύνονται από τη μια μέρα στην άλλη. Αντιθέτως, μπορεί να γίνεται συστηματική δουλειά επί πάρα πολύ καιρό, η οποία να μην αποδίδει άμεσα, αλλά να φέρνει αποτελέσματα σε βάθος χρόνου.

Σε αυτό ακριβώς το σημείο βρισκόμαστε σήμερα. Όπου η δουλειά που γίνεται ενάμιση χρόνο πλέον βγαίνει και προς τα έξω. Αρχίζει να αποδίδει καρπούς. Και το 2021, μπορεί να είναι για τη χώρα μας το έτος των υποδομών!

Ας δούμε τι παραλάβαμε και πού βρισκόμαστε σήμερα: Από τη μία πλευρά, βρήκαμε μια σειρά από μεγάλα έργα, μπλοκαρισμένα. Τα ξεμπλοκάρουμε ένα προς ένα, με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα 4 εμβληματικά έργα:

  • Ε-65: Στο Νότιο Τμήμα επιταχύναμε τους ρυθμούς και μέσα σε ενάμιση χρόνο έχουμε φτιάξει το μισό έργο, ενώ στο Βόρειο Τμήμα, μετά από σχεδόν 10 χρόνια αβεβαιότητας, επιτέλους πήραμε το πράσινο φως από την Ε.Ε.
  • Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας: Μετά από χρόνια ο διαγωνισμός μπήκε στην τελική φάση, ενώ σύντομα ξεκινάνε τα πρώτα εργοτάξια για τις πρόδρομες εργασίες.
  • Μετρό Θεσσαλονίκης: Δώσαμε λύση, επιτέλους ενώθηκαν όλοι οι φορείς της πόλης. Μας δικαίωσε το ΚΑΣ, πιστεύουμε ότι θα μας δικαιώσει και το ΣτΕ.
  • Πάτρα-Πύργος: Το έργο κινδύνευε σοβαρά να μην γίνει ποτέ πραγματικότητα, όμως το σώσαμε και πετύχαμε την αλλαγή στάσης της Κομισιόν.

Από την άλλη πλευρά, δεν βρήκαμε ούτε μία ώριμη μελέτη για να γίνουν νέα έργα. Και αυτό το τεράστιο έλλειμμα ήταν κοινός τόπος για ολόκληρο τον κατασκευαστικό χώρο.

Όμως η κυβέρνησή μας δουλεύει συστηματικά επί 19 μήνες και ήδη προχωρά μια σειρά έργων, από την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης στην Αθήνα, έως το flyover στη Θεσσαλονίκη και από κρίσιμα αντιπλημμυρικά έργα έως το μεγάλο πρόγραμμα οδικής ασφάλειας σε 7000 επικίνδυνα σημεία του οδικού μας δικτύου σε όλη τη χώρα.

Ταυτόχρονα, όμως, κάναμε και κάτι άλλο. Μια σπουδαία θεσμική μεταρρύθμιση. Τροποποιώντας τον Ν.4412 για τις δημόσιες συμβάσεις -έναν νόμο που ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ που τον ψήφισε αναγκάστηκε στη συνέχεια να τον τροποποιήσει…385 φορές- δημιουργήσαμε ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο, ώστε τα έργα να προχωρούν με ταχύτητα, διαφάνεια, αποτελεσματικότητα.

Έτσι, πλέον είμαστε έτοιμοι για την υλοποίηση του μεγαλύτερου προγράμματος έργων που έχει σχεδιαστεί στη χώρα μας, μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και την περίοδο 2004-2009 που ξεκίνησαν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι. Ένα ολοκληρωμένο πλάνο μεγάλων αλλά και μικρότερων έργων υποδομής, που υπερβαίνει τα 13 δισ. ευρώ.

Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι πρόκειται για έργα που πραγματικά έχει ανάγκη ο τόπος. Έργα που συμβάλουν στην επίλυση υπαρκτών προβλημάτων των τοπικών κοινωνιών, ενισχύουν σημαντικά την οικονομία και την απασχόληση, αλλά μπορούν να αλλάξουν και συνολικά την εικόνα της χώρας, γιατί υπηρετούν το όραμά μας για μια Ελλάδα με αναβαθμισμένο διεθνή ρόλο. Μια Ελλάδα κόμβο υποδομών της ευρύτερης περιοχής.

Τώρα περισσότερο από ποτέ, είναι η ώρα να επενδύσουμε σε τομείς που έχουμε συγκριτικό πλεονέκτημα, λόγω της στρατηγικής μας θέσης. Όπως πρώτα απ’ όλα είναι τα logistics. Αλλά και οι συνδυασμένες μεταφορές, με τα σιδηροδρομικά έργα και τα λιμάνια μας που μπορούν να γίνουν μεγάλα εμπορευματικά κέντρα.

Υλοποιούμε ένα πλάνο που προβλέπει συγκεκριμένα βήματα:

  • Ενισχύουμε τον ρόλο των λιμανιών μας.  Η ταχεία διασύνδεση Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Αλεξανδρούπολης – Μαύρης Θάλασσας, μπορεί να αναβαθμίσει στρατηγικά όλη τη Βόρεια Ελλάδα. Αλλά και ο Πειραιάς, μπορεί να γίνει λιμάνι μεταφόρτωσης, αλλά και λιμάνι εξόδου για τα προϊόντα από τη ΝΑ Ευρώπη.
  • Αναπτύσσουμε το σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο μπορεί να επεκτείνει το θαλάσσιο διάδρομο που ενώνει τις ασιατικές αγορές με τον Πειραιά, σε ένα χερσαίο διάδρομο μεταφοράς προϊόντων στην Κεντρική Ευρώπη. Γι’ αυτό και έχουμε βάλει μπρος το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει σχεδιαστεί ποτέ στη χώρα, ύψους  3,3 δισ. Τα σιδηροδρομικά έργα, μέχρι σήμερα, περνούσαν σε δεύτερη μοίρα στην Ελλάδα. Όμως η ύπαρξη ενός αξιόπιστου σιδηροδρομικού δικτύου είναι αναγκαία για να κερδίσει η Ελλάδα τον διεθνή ρόλο που της αξίζει. Ποιοτικά σιδηροδρομικά έργα σημαίνουν ασφάλεια, ανάπτυξη, ταχύτητα, σεβασμός στο περιβάλλον, ποιότητα ζωής. Δίνουμε έμφαση ιδίως στην εμπορική μεταφορά, με συνδέσεις σε λιμάνια και αεροδρόμια, στην ολοκλήρωση του κορμού του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας στον άξονα της ΠΑΘΕ, αλλά και στην ολοκλήρωση της ανάπτυξης του προαστιακού σιδηροδρομικού δικτύου.
  • Έτσι αναβαθμίζουμε στην πράξη την Ελλάδα στο χώρο των logistics. Στο σχεδιασμό μας είναι να κατακτήσουμε έναν κεντρικό ρόλο τα επόμενα χρόνια. Και είναι αυτονόητο ότι σε αυτή την προσπάθεια χρειαζόμαστε να έχουμε αρωγούς όλους όσους δραστηριοποιούνται στον τομέα. Άλλωστε η δική μας λογική είναι πάντα να ενώνουμε δυνάμεις, να παίρνουμε το καλύτερο από δημόσιο κι από ιδιωτικό τομέα, για να μεγιστοποιούμε το αποτέλεσμα.
  • Παράλληλα, επενδύουμε και στη λειτουργία των Περιφερειακών Αεροδρομίων και τα εκσυγχρονίζουμε, όπως και λιμάνια στα νησιά μας.

Άλλωστε, πώς θα μπορούσαμε να μιλάμε για περιφερειακή ανάπτυξη, χωρίς να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στα λιμάνια, τα αεροδρόμια και το σιδηροδρομικό δίκτυο σε όλη τη χώρα; Όλες αυτές οι δράσεις μαζί, συγκροτούν ένα ολοκληρωμένο Αναπτυξιακό Σχέδιο για τις συνδυασμένες μεταφορές.

Στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται, η Ελλάδα έχει την ευκαιρία όχι απλώς να επιστρέψει στο δρόμο της ανάπτυξης –στον οποίον ήταν σαφές ότι είχε βάλει τη χώρα η κυβέρνησή μας πριν ξεσπάσει η πανδημία- αλλά και να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τη θέση της. Αποκομίζοντας σημαντικά οφέλη από τη διεθνή αναδιάταξη δυνάμεων, αλλά και από τις δυνατότητες που μας δίνει το Ταμείο Ανάκαμψης. Και υλοποιώντας ένα καλά μελετημένο πλάνο δράσης, που επιτέλους αξιοποιεί τα στρατηγικά πλεονεκτήματα της πατρίδας μας.