Άρθρο του Κώστα Καραμανλή στη Νέα Σελίδα

8ac6fc706eaec7bbe7c979699a0479a1_NeaSelida_2019-04-1156-577-c-4.jpg
2019-04-13 10:54

Ανάγκη κεντρικού σχεδιασμού για τα επόμενα 15 χρόνια

Είναι
αλήθεια ότι την τελευταία τετραετία η παρούσα κυβέρνηση υποβάθμισε σε σημαντικό
βαθμό την ανάπτυξη των υποδομών και την παραγωγή έργων, μια και δεν ξεκίνησε
ούτε ένα μεγάλο έργο, παραμένοντας αποκλειστικά και μόνο στο επίπεδο της
ολοκλήρωσης εκείνων που βρήκε ήδη έτοιμα.

«Σαλαμοποίησε» το Πάτρα – Πύργος, ένα έργο έτοιμο να
ξεκινήσει ως ενιαίο και με έτοιμη χρηματοδότηση από την κυβέρνηση της Νέας
Δημοκρατίας, και αναλώνεται σε εικονικές εξαγγελίες έργων, όπως ο ΒΟΑΚ, χωρίς
καμία απολύτως μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας και χωρίς χρηματοδότηση. Το
μόνο που ενδιαφέρει τη σημερινή κυβέρνηση είναι το κόψιμο κορδελών σε έργα που
άλλοι σχέδιασαν και άλλοι υλοποίησαν, με αποκλειστικό γνώμονά της την υφαρπαγή
ψήφων.

Αυτή ακριβώς η έλλειψη σχεδιασμού νέων έργων αποκαλύφθηκε
ξεκάθαρα την περίοδο 2016-2017, όταν για χρονικό διάστημα 10 μηνών, δηλαδή για
σχεδόν το 1/4 της θητείας της κυβέρνησης, σταμάτησαν οι δημοπρατήσεις έργων και
χάθηκαν χρήματα λόγω της παράλειψης έκδοσης εφαρμοστικών διατάξεων στο
νομοθετικό πλαίσιο των Δημοσίων Συμβάσεων, που η ίδια θεσμοθέτησε, κατ’
εφαρμογή ευρωπαϊκής οδηγίας.

Φτάσαμε, μάλιστα, στο σημείο να δούμε μια Ανεξάρτητη Αρχή,
αυτή των Δημοσίων Συμβάσεων, να κατηγορεί την ίδια την κυβέρνηση για μη τήρηση
της νομιμότητας, του Εθνικού και Ενωσιακού Δικαίου, και η κυβέρνηση με τη σειρά
της, όχι μόνο να την αγνοεί, αλλά να επιτίθεται κι εναντίον του θεσμού των
Ανεξάρτητων Αρχών.

Είναι, λοιπόν, εμφανές ότι τα μόνα πράγματα που έχει να
επιδείξει η σημερινή κυβέρνηση, ούσα παγιδευμένη στις δικές της ιδεολογικές
αγκυλώσεις, είναι καταστροφικές και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις σε εμβληματικές
επενδύσεις (όπως, π.χ., αυτή της Cosco) και παντελής έλλειψη στρατηγικού
σχεδιασμού και παραγωγής νέων έργων.

Αντιθέτως, η Νέα Δημοκρατία έχει ξεκάθαρο ιδεολογικό
χαρακτήρα στην οικονομική πολιτική και την ανάπτυξη. Αποτελεί μια παράταξη που
ιστορικά πιστεύει κι ενισχύει την ιδιωτική πρωτοβουλία, που θεωρεί ότι, π.χ„ η
επίβλεψη των Δημοσίων Έργων και Μελετών -και όπου δεν επαρκεί ο αριθμός των
δημόσιων επιβλεπόντων μηχανικών θα μπορούσε να γίνεται από πιστοποιημένες
ιδιωτικές εταιρείες που πληρούν τα κριτήρια και με τη γενική εποπτεία κι ευθύνη
της κεντρικής διοίκησης. Γιατί αυτό επιθυμεί η Νέα Δημοκρατία: ένα
κράτος-επόπτη της ορθής λειτουργίας των διαδικασιών και όχι δυνάστη της
ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Μια από τις πρώτες πράξεις της ΝΔ θα είναι να προχωρήσει σε
μικρές θεσμικές αλλαγές στο ισχύον νομικό πλαίσιο, τους νόμους 4412/16 και
4413/16, στην τμηματική εκκίνηση έργων υποδομής, στο βαθμολόγιο και στην αναγκαστική εκπόνηση μελετών
σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για κάθε έργο από ένα συγκεκριμένο προϋπολογισμό
και πάνω. Ιδέες και πολιτικές, δηλαδή, που έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία σε
άλλες χώρες της ΕΕ, μια και πιστεύουμε ότι δεν χρειάζεται να ανακαλύπτουμε κάθε
φορά τον τροχό.

Υπό αυτή τη λογική και λόγω έλλειψης χρηματοδότησης θα
χρησιμοποιηθούν νέα χρηματοδοτικά εργαλεία όπως οι «Πληρωμές Διαθεσιμότητας» ή
οι καλά σχεδιασμένες «Συμβάσεις Παραχώρησης», ενώ θα θεσμοθετήσουμε και κάποια
νέα όπως οι «Προτάσεις Καινοτομίας («Unsolicited Proposals»). Με άλλα λόγια,
χρηματοδότηση με πρωτοβουλία του επενδυτή που καταθέτει στις υπηρεσίες μια ιδέα
και μια μελέτη. Με πλήρη κοστολόγηση, χρηματοδότηση, χρονοδιάγραμμα και
εκμετάλλευση που οδηγεί σε διαγωνιστική διαδικασία. Έτσι θα μπορέσουμε να
χρηματοδοτήσουμε νέα μεγάλα έργα, όπως η αξιοποίηση και ανάπλαση του
αεροδρομίου του Ηρακλείου, που θα αντικατασταθεί στο άμεσο μέλλον από το νέο
στο Καστέλι.

Παράλληλα, επειδή ο σοβαρός και τεκμηριωμένος σχεδιασμός
είναι απαραίτητος όσο ποτέ άλλοτε, θα δημιουργήσουμε το Εθνικό Σχέδιο
Διαχείρισης Φυσικών Πόρων και Ανάπτυξης Υποδομών σε επίπεδο κεντρικής
κυβέρνησης και ακολούθως σε επίπεδο οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ώστε να
γνωρίζουμε ποιος έχει την ευθύνη για τον σχεδίασμά των εθνικής σημασίας έργων
υποδομής. Και πέρα από τα μεγάλα έργα, θα δοθεί έμφαση σε έργα καθημερινότητας:
αντιπλημμυρικά, αντιπυρικά, όπως ακόμα και έργα συντήρησης των δικτύων υποδομών.

Μελετώντας κανείς το πρόγραμμα της ΝΔ για τις υποδομές,
αντιλαμβάνεται όχι μόνο ότι είναι καλά μελετημένο, αλλά και ότι χαρακτηρίζεται
από μέτρο, ορθολογισμό και ειλικρίνεια. Όχι από μεγαλόστομες εξαγγελίες έργων
που ούτε έχουν μελετηθεί ούτε έχουν κοστολογηθεί. Οι φαραωνικές εξαγγελίες
χωρίς αντίκρισμα ιστορικά και αποδεδειγμένα αποτελούν προνόμιο των ιδεολογικών
και πολιτικών μας αντιπάλων.

Αυτή τη στιγμή υπάρχει η ανάγκη ενός κεντρικού σχεδιασμού
για τα νέα έργα υποδομών της επομένης 15ετίας. Και όπως είχε τονίσει και ο
ιδρυτής της παράταξής μας: «Στον τόπο μας έχουμε την συνήθεια να συζητούμε πολύ
για να μην παίρνουμε αποφάσεις που συνεπάγονται ευθύνες». Η ΝΔ είναι το κόμμα
της ευθύνης. Το έχει αποδείξει στο παρελθόν και θα το επιβεβαιώσει και στο
μέλλον.

Κώστας Καραμανλής
Βουλευτής Σερρών,
Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της ΝΔ