«Μακάρι προβλήματα πέντε ετών διάλυσης να μπορούσαν να ξεπεραστούν μέσα σε λίγους μήνες» -Συνέντευξη στην εφημερίδα “Παραπολιτικά” 25/01/2020

b5921d60cef8f9b33496a4840af0e36c_parapolitika-25-1-2020-1156-577-c-5.png
2020-01-25 15:08

-Το 54.9% των Ελλήνων θεωρεί πιθανό ένα θερμό επεισόδιο με την Τουρκία. Σας ανησυχεί εσάς το ενδεχόμενο αυτό;   

Δεν είναι εύκολη η γειτνίαση με την Τουρκία, το ξέρουμε αυτό. Οι πολίτες παρακολουθούν την κατάσταση και βγάζουν τα συμπεράσματά τους. Οι πολιτικοί, όμως, οφείλουμε ιδίως σε τέτοια θέματα να τηρούμε ψύχραιμη και υπεύθυνη στάση –και το ίδιο ισχύει και για τα ΜΜΕ. Ως κυβέρνηση, ενισχύουμε τη διεθνή θέση της χώρας. Κι αυτό επιβεβαιώνεται από μια σειρά κινήσεων του τελευταίου διαστήματος, από την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στην Ουάσινγκτον έως την παρουσία Χαφτάρ στην Αθήνα. Σε μια περίοδο που τα ελληνοτουρκικά έχουν μετατραπεί σε ζήτημα που αφορά την ευρύτερη ανατολική Μεσόγειο, ο αντικειμενικός παρατηρητής βλέπει από τη μια πλευρά την Τουρκία να περιορίζεται και από την άλλη την Ελλάδα να γίνεται «διεθνής παίχτης».

-Το μεταναστευτικό είναι και πάλι στην κορυφή της επικαιρότητας. Έχουν άδικο όσοι κάτοικοι διαμαρτύρονται κατά της παραμονής προσφύγων και μεταναστών στην περιοχή τους;  

Και για αυτό το θέμα, η θέση μας είναι πως έχει διεθνή διάσταση, όχι μόνον ελληνική. Οι πρώτοι που οφείλουν να το καταλάβουν αυτό, βέβαια, είναι οι εταίροι μας. Από εκεί και πέρα, ανεξάρτητα από αν είναι αυτό δικαιολογείται ή όχι, αντιλαμβάνομαι και σέβομαι ότι υπάρχουν και πολίτες που ανησυχούν. Το υπεύθυνο δεν είναι να χαϊδέψουμε αυτιά, ούτε και να μηδενίσουμε αυτές τις ανησυχίες, αλλά να μιλήσουμε με ειλικρίνεια στους πολίτες. Δουλειά της κυβέρνησης είναι να βρει τη χρυσή τομή και να επιτύχει την ισορροπία ταυτοχρόνως ανάμεσα στην κοινωνική ειρήνη, την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, την ασφάλεια των πολιτών και τη συνέπεια στο διεθνή μας ρόλο.

-Ποια είναι η κατάσταση με τα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη; Πόσα πρέπει να αποσυρθούν λόγω παλαιότητας και πόσα καινούργια θα προμηθευτείτε;   

Γενικότερα η κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες, σίγουρα δεν είναι καθόλου ικανοποιητική. Ούτε στην Αθήνα ούτε στη Θεσσαλονίκη. Μακάρι προβλήματα 5 ετών διάλυσης, να μπορούσαν να ξεπεραστούν μέσα σε λίγους μήνες… Ειδικότερα για τα λεωφορεία που με ρωτάτε, δυστυχώς παραλάβαμε έναν  γερασμένο και κακοσυντηρημένο στόλο. Παρά τις προσπάθειες που γίνονται, κάθε τόσο οχήματα βγάζουν προβλήματα. Σήμερα κυκλοφορούν κάτω από 1000 λεωφορεία στην Αθήνα και περίπου 300 στη Θεσσαλονίκη –φανταστείτε να μην είχαμε θέσει 100 επιπλέον σε κυκλοφορία… Αρκετά από αυτά θα αποσυρθούν τα επόμενα χρόνια.

Το σχέδιό μας: Στη Θεσσαλονίκη, υπογράψαμε σύμβαση με τα ΚΤΕΛ και τις επόμενες εβδομάδες θα μπουν 120 νέα οχήματα στα δρομολόγια του ΟΑΣΘ. Μέχρι το καλοκαίρι, θα έχουμε άλλα 100. Έτσι, από 215 που παραλάβαμε, θα ξεπεράσουμε τα 500, όσα περίπου είχαμε το 2014. Παράλληλα, προετοιμάζουμε διαγωνισμό που θα γίνει εντός του 2020, για προμήθεια 1000 λεωφορείων και για τις δύο πόλεις. Πολλά από αυτά θα είναι ηλεκτρικά και γενικότερα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Επειδή όμως οι πολίτες δεν μπορούν να περιμένουν, περάσαμε τροπολογία ώστε στο ενδιάμεσο να προμηθευτούμε λεωφορεία και με leasing. Με αυτές τις συνδυασμένες κινήσεις, η κατάσταση τελικά θα εξομαλυνθεί.

-Έργα όπως ο αυτοκινητόδρομος Πατρών–Πύργου, έχουν εξελιχθεί σε “γιοφύρι της Άρτας”. Πότε εκτιμάτε ότι θα ολοκληρωθούν και με ποιο τρόπο;  

Υπάρχουν έργα στα οποία παραλάβαμε πολύ σύνθετα και δύσκολα προβλήματα. Το Πάτρα-Πύργος είναι το πιο χαρακτηριστικό.Θα είχε ήδη τελειώσει, αν η προηγούμενη κυβέρνηση δεν ακύρωνε το διαγωνισμό για να σπάσει το έργο στα 8 -με ολέθριες συνέπειες… Φτάσαμε το πραγματικό δίλημμα να είναι αν το έργο θα πραγματοποιηθεί ή όχι. Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώσαμε συμφωνία με την Ολυμπία Οδό να ενταχθεί το έργο στη σύμβαση παραχώρησης, χωρίς να δώσει το ελληνικό δημόσιο ούτε ευρώ παραπάνω. Είναι η πιο γρήγορη και οικονομική λύση. Αρκεί να πάρουμε το πράσινο φως της Ε.Ε., που ελπίζω να συμβεί τους επόμενους μήνες. Μπορούμε να είμαστε έτοιμοι το 2023. Υπάρχει βέβαια άλλη μία προϋπόθεση για να μην καθυστερήσει άλλο το πολύπαθο έργο: να μην βάλει κάποιος επιχειρηματίας το γινάτι πάνω από το κοινό καλό, κάνοντας προσφυγές που το μόνο που μπορούν να «πετύχουν» είναι να καθυστερήσουν το έργο.

Από την άλλη, υπάρχουν και έργα που είχαν βαλτώσει αλλά η λύση ήταν πολύ πιο εύκολη. Όπως το άλλο παράδειγμα των ημερών, το αεροδρόμιο του Καστελλίου, έργο με τεράστια αναπτυξιακή σημασία για την Κρήτη και τον ελληνικό τουρισμό συνολικά. Είχε συμβασιοποιηθεί, αλλά δεν μπορούσε να ξεκινήσει, επειδή κακοί χειρισμοί της προηγούμενης κυβέρνησης είχαν κολλήσει τη χρηματοδότησή του. Ήρθαμε σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, υπογράψαμε προχτές και ξεκινάμε!

-Οι πολίτες φαίνεται πως έμαθαν να μην καπνίζουν σε κλειστούς χώρους. Πότε και πώς θα μάθουν να μην οδηγούν στις λεωφορειολωρίδες και στις ΛΕΑ;     

Θα το καταφέρουμε και αυτό, με συστηματική προσπάθεια. Το πρώτο βήμα είναι να θεσπιστούν αυστηρές, αλλά ρεαλιστικές ποινές. Θα γίνει με τον νέο ΚΟΚ. Το δεύτερο βήμα είναι αυτές οι ποινές να εφαρμόζονται. Δεν εξαρτάται από το Υπουργείο μας φυσικά, αλλά είμαι βέβαιος ότι θα γίνει επίσης, γιατί η οδική ασφάλεια αποτελεί πολιτική προτεραιότητα της κυβέρνησης. Ακολουθεί κι ένα τρίτο βήμα, με μακροπρόθεσμα οφέλη: τα προγράμματα οδικής συμπεριφοράς και ασφάλειας στα σχολεία.