Μια άλλη Θεσσαλονίκη – Άρθρο στα «Νέα», 17/7/2021

14d895e96ff3c1f81a8b6acf7db448cc_Kostas-Karamanlis-radio-1156-577-c-29.jpg
2021-07-17 16:00

Ως Μακεδόνας, γνωρίζω καλά τι σημαίνει το έργο του Μετρό για τους Θεσσαλονικείς και πόσο έχουν ταλαιπωρηθεί όλα αυτά τα χρόνια -ιδίως από εκείνους που χτίζουν καριέρες πάνω σε μια μόνιμη, στείρα άρνηση.

Όταν αναλάβαμε, πριν από 2 χρόνια, βρήκαμε το έργο εγκλωβισμένο σε μία αδιέξοδη και ατέρμονη συζήτηση, με πρόσχημα τα σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα του σταθμού Βενιζέλου, ενώ στην πραγματικότητα δεν υπήρχε καμία εγκεκριμένη λύση για κατασκευή του σταθμού χωρίς προσωρινή απόσπασή τους.

Η προηγούμενη κυβέρνηση εγκαινίαζε μουσαμάδες και υποσχόταν λειτουργία του Μετρό, χωρίς όμως να έχει λύση για το σταθμό Βενιζέλου, χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση, χωρίς έστω τον φορέα λειτουργίας, χωρίς ούτε καν…ράγες στο μεγαλύτερο μέρος του έργου και βέβαια χωρίς να έχουν ξεκινήσει δοκιμές, που απαιτούν τουλάχιστον 18 μήνες. Και οι πολίτες, απογοητευμένοι από όλα αυτά, απλώς δεν πίστευαν πια ότι το έργο θα ολοκληρωθεί ποτέ.

Εμείς δεσμευτήκαμε ότι όλα αυτά θα αλλάξουν. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε την κατεύθυνση: και Μετρό και αρχαία. Στα 2 χρόνια που μεσολάβησαν, δουλέψαμε πολύ και μεθοδικά. Βέβαια, στο ίδιο διάστημα, έγιναν και νέες προσφυγές που έφεραν νέες καθυστερήσεις. Σήμερα, όμως, το έργο επιτέλους προχωρά.

Πριν λίγες μέρες, επισκεφτήκαμε το εργοτάξιο του σταθμού Βενιζέλου μαζί με την Υπουργό Πολιτισμού κα Μενδώνη, η οποία γνωρίζει το θέμα των ευρημάτων όσο ελάχιστοι, ήταν εξαρχής κατηγορηματική υπέρμαχος της απόσπασης και επανατοποθέτησης και η απόφαση του ΣτΕ αποτελεί και μια δική της προσωπική δικαίωση.

Οι Θεσσαλονικείς μπορούν και πάλι να πιστέψουν στο Μετρό. Είναι η πρώτη φορά που σχεδόν οι πάντες –κυβέρνηση, Δήμος, Περιφέρεια, Αττικό Μετρό ΑΕ, επαγγελματικοί κι επιστημονικοί φορείς της πόλης και φυσικά η μεγάλη πλειονότητα των πολιτών- συμφωνούν στο πώς προχωρά το έργο.

Σεβόμαστε κάθε άποψη, όμως το επίμαχο θέμα των ευρημάτων, κρίθηκε οριστικά σε κάθε επίπεδο: πρώτα από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το μοναδικό αρμόδιο όργανο γνωμοδοτήσεων σε αρχαιολογικά θέματα στη χώρα μας, και πλέον από το ΣτΕ, δηλαδή τη Δικαιοσύνη στον ανώτατο βαθμό. Ήρθε η ώρα όλοι να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να σεβαστούν τις αποφάσεις.  Ήρθε η ώρα να αφήσουμε πίσω το χτες και όσα μας χωρίζουν. Να προχωρήσουμε όλοι μαζί για την ολοκλήρωση ενός εμβληματικού έργου, που περιμένει τόσα χρόνια αυτή η πόλη.

Η δική μας δέσμευση πλέον είναι μία: Να τρέξουμε για να καλύψουμε όσο γίνεται τον χρόνο που έκλεψαν από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές, με στόχο να καταφέρουμε να ολοκληρωθεί το Μετρό το 2023.

Με άλλα λόγια, έχουμε μπει πια στην τελική ευθεία, για να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη το πιο σύγχρονο Μετρό στην Ευρώπη. Και όχι μόνον αυτό. Έχουμε αποδείξει πως διαθέτουμε ολοκληρωμένο σχέδιο για να γίνει η Θεσσαλονίκη πρωταγωνίστρια σε όλα τα Βαλκάνια. Σχέδιο με δύο βασικούς στόχους: ανάπτυξη και καλύτερη καθημερινότητα.

Κι αυτά δεν είναι λόγια χωρίς αντίκρισμα. Το ένα μετά το άλλο, παίρνουν σειρά έργα που αλλάζουν την πόλη: Η Θεσσαλονίκη έχει πλέον σύγχρονο αεροδρόμιο. Επιτέλους έγινε και το αυτονόητο, η σύνδεση λιμανιού και ΠΑΘΕ. Μέρα με τη μέρα οι αστικές συγκοινωνίες ενισχύονται και περισσότερο -ήδη έχουμε διπλασιάσει τα λεωφορεία που βρήκαμε στο δρόμο. Ενώ έχουμε βάλει μπρος και για το έργο της νέας Περιφερειακής, το λεγόμενο flyover, που θα λύσει οριστικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Σκεφτείτε τα λοιπόν όλα αυτά –συν το Μετρό- μαζί. Σε λίγα χρόνια, η Θεσσαλονίκη θα είναι μια άλλη πόλη!

Και το κυριότερο, ίσως, θα έχει νικήσει οριστικά τις δυνάμεις της μιζέριας, της μικροπολιτικής διαμαρτυρίας και της στείρας αντίρρησης, που επί χρόνια προσπαθούσαν να την κρατήσουν κολλημένη στο χτες.