«Πώς θα βάλουµε το τρένο στις ράγες» -Συνέντευξη στην εφημερίδα “Η Γνώμη” των Πατρών
Κύριε Καραμανλή, ο Δήμος της Πάτρας αλλά και φορείς περιοχών από τις οποίες θα διέρχεται η νέα σιδηροδρομική γραμμή, πραγματοποιούν κινητοποιήσεις επιμένοντας στην υπογειοποίηση και αντιδρώντας στην επίγεια διέλευση από την Πάτρα…
Να βάλουμε λίγο τα πράγματασε μια σειρά; Το θέμα της σιδηροδρομικής γραμμής στην Πάτρα μάς έχει
απασχολήσει πάρα πολύ στο Υπουργείο. Είναι ένα έργο το οποίο είμαστεαποφασισμένοι να κάνουμε πραγματικότητα. Όμως, κύριε Γράψα, όπως υποθέτω έχετεδιαπιστώσει κι από άλλες περιπτώσεις, εγώ δεν μπορώ να κοροϊδεύω τον κόσμο… Δενλειτουργώ ποτέ με τη λογική «πες ωραία μεγάλα λόγια σήμερα κι άσε τον επόμενο
Υπουργό να καθαρίσει με τους πολίτες»…
Γιατί εδώ έγινε αυτόακριβώς. Και δυστυχώς δεν είναι η μόνη περίπτωση που το έκανε η κυβέρνηση του
ΣΥΡΙΖΑ. Ήρθαν και σας έταξαν ένα φαραωνικό έργο που ούτε μπορούσαν ναυλοποιήσουν ούτε το χρειάζεται πραγματικά η πόλη. Η πλήρης υπογειοποίηση τηςγραμμής, με τους πανάκριβους σταθμούς μέσα στην πόλη, θα είχε τεράστιεςτεχνικές δυσκολίες, υπερβολικά υψηλό κόστος, θα καταργούσε τον Προαστιακό και το κυριότερο δεν θα μπορούσε ποτέ να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ. Άρα δεν θα κατασκευαζόταν.
Ποια είναι λοιπόν η τελική θέση του Υπουργείου;
Για όλους τους λόγους που σας προανέφερα, εμείς δεσμευτήκαμε να εφαρμόσουμε μια λύση μερικής υπογειοποίησης που να είναι ρεαλιστική και εφαρμόσιμη, να ανοίγει την πόλη με μέτωπο προς τη θάλασσα, να περιλαμβάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις αστικής ανάπλασης και να διατηρεί σε λειτουργία τον Προαστιακό.
Η αρχική μας εκτίμηση ήταν το υπόγειο κομμάτι της διαδρομής συνολικά να είναι γύρω στα 2 χιλιόμετρα. Θα
σας πω κάτι όμως. Όπως σας είπα ότι μιλώ με ειλικρίνεια στους πολίτες, έτσι εκτιμώ και τους πολίτες που μιλούν με ειλικρίνεια και σοβαρότητα προς εμένα. Άκουσα σοβαρές απόψεις λοιπόν. Τα βάλαμε κάτω να δούμε τι μπορεί πραγματικά να γίνει. Κάτι νέο λοιπόν, για το οποίο μπορώ να δεσμευτώ σήμερα μέσω της «Γνώμης», είναι ότι τελικά η υπόγεια γραμμή θα είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από όσο αρχικά σκεφτόμασταν. Και σίγουρα η σιδηροδρομική γραμμή δεν θα διαταράσσει
τον βαρύ αστικό ιστό της πόλης, αλλά αντιθέτως θα αποδώσουμε το κέντρο της
Πάτρας ξανά στους Πατρινούς. Σχεδιάζουμε ένα έργο ακριβώς όπως το χρειάζεται η πόλη.
Το αναλυτικό μας σχέδιο θα το ανακοινώσουμε τις επόμενες μέρες.
Όπως επίσης, μπορώ να
δεσμευτώ και για κάτι ακόμη. Και να το ξεκαθαρίσω μάλιστα, γιατί έχουν ακουστεί και διάφορα απίθανα πράγματα… Δεν θα περάσει η σιδηροδρομική γραμμή από κάποιο σημείο που δεν περνάει ήδη. Πάνω στην ίδια ακριβώς χάραξη θα πατήσουμε. Απλώς ένα μεγάλο μέρος της, από υπέργειο σήμερα θα το κάνουμε υπόγειο. Άρα κανείς να μην φοβάται ότι δήθεν «θα κοπεί στα δύο η πόλη με νέα σιδηροδρομική γραμμή»… Το αντίθετο κάνουμε. Θα απελευθερώσουμε και θα αποκαταστήσουμε με αναπλάσεις πολύ μεγάλο μέρος της Πάτρας από τη σημερινή γραμμή.
Ο πρώην υπουργός, Χρήστος Σπίρτζης υποστήριξε ότι οι μελέτες για την υπογειοποίηση υπάρχουν και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι ψεύδεται, τι απαντάτε;
Ξέρετε, γενικά αποφεύγω τους προσωπικούς χαρακτηρισμούς. Εδώ έχουμε ένα θέμα συνολικά με τον ΣΥΡΙΖΑ,
όμως, που όλοι πλέον έχουν καταλάβει ότι δεν…φημίζεται για την ακρίβεια και την αξιοπιστία των ισχυρισμών του.
Η αλήθεια, λοιπόν, είναι η εξής: Μελέτες για την υπογειοποίηση όχι απλώς δεν υπάρχουν, αλλά ούτε καν είχαν
παραγγελθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και την τότε διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ. Το μόνο που είχε ζητηθεί ήταν προμελέτες, αλλά κι αυτές ακόμα η τότε διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ ουδέποτε τις ενέκρινε. Αντιθέτως, 3 φορές τις είχαν χαρακτηρίσει ελλιπείς και τις είχαν επιστρέψει με παρατηρήσεις. Επιπλέον, δεν υπήρχε ούτε Μελέτη Ανάλυσης Κόστους-Οφέλους του έργου, η οποία σήμερα που μιλάμε βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
Έτσι ακριβώς έχουν τα πράγματα και προκαλώ οποιονδήποτε να αποδείξει το αντίθετο. Ουδείς θα το κάνει, διότι πολύ απλά αυτή είναι όλη η πραγματικότητα.
Πατρών-Πύργου: Όλοι περιμένουν με αγωνία τις εξελίξεις για το πολύπαθο έργο. Πού βρισκόμαστε;
Βρισκόμαστε στο σημείο που το έργο επιτέλους είναι έτοιμο να γίνει πραγματικότητα. Γιατί εδώ, κύριε Γράψα,
έχουμε άλλη μια περίπτωση που ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να δημιουργήσει μια εικονική πραγματικότητα… Μόνο που αν στην περίπτωση της σιδηροδρομικής γραμμής οι ισχυρισμοί του ώρες-ώρες θυμίζουν κωμωδία, εδώ έχουμε μια αληθινή τραγωδία.
Η αλήθεια, λοιπόν, είναι ότι το έργο θα ήταν έτοιμο εδώ και έναν ολόκληρο χρόνο, αν η κυβέρνηση του
ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε αποφασίσει να ακυρώσει τον διαγωνισμό και να σπάσει το έργο σε 8 κομμάτια, ώστε να ικανοποιηθούν συγκεκριμένα συμφέροντα. Χάθηκαν τόσα χρόνια και μπήκε σε κίνδυνο η χρηματοδότηση του έργου, χωρίς λόγο. Και τι μας παρέδωσαν τελικά; Από τα 8 τμήματα, στα μισά δεν υπήρχε καν ανάδοχος για να
φτιάξει το έργο. Και από τα υπόλοιπα, ενώ θεωρητικά είχε περάσει το 1/3 του χρόνου εκτέλεσης του έργου, στα περισσότερα ξέρετε πού βρισκόταν η υλοποίηση; Κάτω από το 1%! Και με την ΕΕ να μας λέει ότι αν δεν έχουμε τελειώσει ως το 2023 –που προφανώς δεν θα συνέβαινε ποτέ- τότε…χρηματοδότηση τέλος. Έχω δώσει αναλυτικά όλα τα στοιχεία στην ομιλία μου στη Βουλή και ουδείς διανοήθηκε να με διαψεύσει.
Με άλλα λόγια, όταν αναλάβαμε, αντί οι πολίτες να απολαμβάνουν ένα ολοκληρωμένο έργο, το ερώτημα
ήταν ένα και μοναδικό: Θα γίνει ποτέ η Πατρών-Πύργου ή όχι;
Άρα ποιος είναι ο δικός σας χειρισμός κύριε Υπουργέ;
Εμείς εξασφαλίσαμε ότι η Πατρών-Πύργου θα γίνει πραγματικότητα. Για να το πετύχουμε αυτό, χωρίς μεγάλα λόγια, το σχέδιό μας είχε 4 πυλώνες:
Πρώτον, βάλαμε τέλος στο αδιέξοδο της κατάτμησης σε 8 κομμάτια.
Δεύτερον, εξασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση του έργου. Ήρθαμε σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πετύχαμε την αλλαγή της στάσης της, ώστε το έργο να μπορεί να χρηματοδοτηθεί και μετά το 2023 εφόσον χρειαστεί.
Τρίτον, ήρθαμε σε συμφωνία, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, με τον παραχωρησιούχο για ένταξη του έργου στην Παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού και έχουμε ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες με την ΕΕ. Με τον τρόπο αυτό,
εξασφαλίζεται η ολοκλήρωση του έργου, χωρίς να στοιχίσει ούτε ευρώ περισσότερο από όσο προβλεπόταν στις 8 εργολαβίες. Και ο παραχωρησιούχος – με το ίδιο οικονομικό τίμημα – θα αναλάβει τη συντήρηση και τη λειτουργία του οδικού άξονα.
Και τέταρτον, επειδή οι πολίτες δεν μπορούν να περιμένουν άλλο και έχουν απόλυτο δίκιο. Για το ενδιάμεσο διάστημα, και με δεδομένη την κρισιμότητα του έργου και την πολύ επικίνδυνη κατάσταση σε πολλά σημεία του υπάρχοντος οδικού δικτύου, προχωράμε σε στοχευμένες παρεμβάσεις οδικής ασφαλείας στον υφιστάμενο δρόμο, ύψους 30 εκατ. ευρώ. Κι αυτό είναι κάτι που θα μας είναι χρήσιμο και για το μέλλον, αφού μέρος του σημερινού δρόμου θα συνεχίσει να λειτουργεί παράλληλα με τον νέο αυτοκινητόδρομο.
Φράγμα Πείρου-Πείρου: Ένα σημαντικό έργο που αφορά ολόκληρη την περιοχή. Τι χαρακτήρα πρέπει να έχει ο φορέας που θα διευθύνει τη λειτουργία του έργου; Δημόσιο; Δημοτικό; Διαδημοτικό; Ή μήπως ιδιωτικό;
Είναι κι αυτό ένα έργο ζωής για την περιοχή. Πρώτα απ’ όλα, να πούμε ότι είναι απαραίτητη η σύσταση Φορέα Διαχείρισης και Λειτουργίας, ο οποίος πέραν της λειτουργίας του έργου θα αναλάβει και την παρακολούθηση και τη συντήρηση των κατασκευών.
Τώρα, πού ακριβώς βρισκόμαστε με αυτό το θέμα: Το Υπουργείο συνέταξε σχέδιο καταστατικού
για την ίδρυση της Α.Ε. «Εταιρεία Διαχείρισης Έργων Πείρου–Παραπείρου Αχαΐας Ανώνυμη Εταιρεία», το οποίο όμως ο Δήμος Πάτρας δεν δέχτηκε.
Για την ώρα, λοιπόν, έχει οριστεί ως προσωρινός Φορέας Διαχείρισης και Λειτουργίας του συνολικού έργου, η Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων (ΕΥΔΕ) Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδος και Ιονίων Νήσων. Και το αμέσως προσεχές διάστημα, θα προκηρυχθεί η σύμβαση «Ύδρευση Πάτρας από τους ποταμούς Πείρο και Παραπείρο – δίκτυα υδροδότησης υπολοίπων οικισμών Ν.Αχαΐας», στην οποία περιλαμβάνεται η πρόβλεψη για τη λειτουργία του φράγματος προσωρινά για 5 χρόνια.
Ένα ακόμη μείζον θέμα για τους αγρότες κυρίως της περιοχής, είναι η επέκταση του φράγματος Πηνειού προκειμένου να καλυφθεί η άρδευση στα όρια των νομών Ηλείας και Αχαΐας. Πού βρίσκεται το θέμα των μελετών;
Το προχωράμε με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα. Ολοκληρώνεται ο φάκελος, ώστε το φθινόπωρο να
δημοπρατηθούν οι «Μελέτες Συμπληρωματικών έργων φράγματος Πηνειού (Καραμανλή) για ανακαίνιση, προσβασιμότητα, ασφάλιση και ανάδειξή του και μελέτες έργων ταμιευτήρα άρδευσης και ύδρευσης τ.Δήμου Ωλένης Ηλείας».
Για να δώσουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα στους αναγνώστες, να προσθέσω ότι η αξία της σύμβασης είναι
3,5εκατ.€ και υπολογίζεται ότι απαιτούνται 2-3 χρόνια για την ολοκλήρωσή της, μαζί με την απαιτούμενη περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Κύριε Υπουργέ υπάρχει θέμα αύξησης των διοδίων;
Δεν τίθεται κανένα τέτοιο θέμα για την κυβέρνηση.
Σε λίγες ημέρες η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη συμπληρώνει ένα χρόνο διακυβέρνησης της χώρας. Είναι θετικό το πρόσημο;
Σίγουρα ναι. Και αυτό δεν το λέω εγώ, το λένε τα γεγονότα και κυρίως το επιβεβαιώνουν οι πολίτες. Μέσα σε
ένα χρόνο, παρά τις απρόβλεπτες δυσκολίες, η κυβέρνηση έχει χειριστεί με απόλυτη επιτυχία τόσο την κρίση στα σύνορά μας όσο και την πρωτοφανή υγειονομική κρίση και τις επιπτώσεις της. Και παράλληλα, έχει κάνει σοβαρά
βήματα για την εφαρμογή του προγράμματός της. Έχουμε βέβαια πολύ δρόμο ακόμα μπροστά μας. Όμως έχουμε όραμα για αυτόν τον τόπο, σχέδιο κι αποφασιστικότητα για να το κάνουμε πραγματικότητα και ετοιμότητα να αντιμετωπίσουμε κάθε δυσκολία.
Πολλοί διατείνονται ότι η κυβέρνηση καλλιεργεί τα σενάρια για πρόωρη προσφυγή στις κάλπες. Τι απαντάτε;
Το ενδεχόμενο εκλογών το έχει διαψεύσει κατηγορηματικά ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, συνεπώς οποιαδήποτε περαιτέρω συζήτηση είναι περιττή.