Το σχέδιό μας για τη Θεσσαλονίκη – Άρθρο στην εφημερίδα «Μακεδονία», 25/12/2020
Στη Θεσσαλονίκη χρωστάμε. Όλες οι κυβερνήσεις. Ξεκινώντας από αυτή την παραδοχή, η δική μας κυβέρνηση δεν αναζήτησε δικαιολογίες στο γεγονός ότι παραλάβαμε όλα τα σημαντικά έργα υποδομής και τις μεταφορές της πόλης με μεγάλα προβλήματα, ούτε επιχείρησε να ξεγελάσει τους πολίτες με ψεύτικες υποσχέσεις και επικοινωνιακά
τεχνάσματα.
Με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη θέσαμε δύο ξεκάθαρους στόχους:
- Ανάπτυξη. Σε βάθος χρόνου, η Θεσσαλονίκη να έρθει στο οικονομικό – κοινωνικό – πολιτικό επίκεντρο
της ΝΑ Ευρώπης. Να μπει σε μια νέα αναπτυξιακή πορεία, με σύγχρονες υποδομές που να βοηθούν να αναδείξει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα. - Καλύτερη καθημερινότητα. Προβλήματα τόσων ετών δεν λύνονται από τη μια μέρα στην άλλη, όμως δουλεύουμε
εντατικά ώστε να γίνει πιο ανθρώπινη η καθημερινή ζωή σε αυτή την πανέμορφη πόλη.
Από την πρώτη μέρα αυτούς στο Υπουργείο Υποδομών, προσπαθούμε να πραγματοποιήσουμε αυτούς τους στόχους. Και η προσπάθεια αυτή συνεχίζεται ασφαλώς και σήμερα, εν μέσω του δεύτερου κύματος της πανδημίας COVID-19. Για να τα καταφέρουμε, έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο. Αναλάβαμε τη δέσμευση να το υλοποιήσουμε και εργαζόμαστε μεθοδικά για αυτό. Ένα σχέδιο με 3 βασικούς πυλώνες:
- Μετρό. Με την υλοποίηση
του σχεδιασμού μας, το 2023 θα παραδοθεί ολοκληρωμένο ένα έργο που έχει περάσει από χίλια κύματα. Οι πολίτες το περιμένουν τόσα χρόνια και είναι λογικό πως έχουν κουραστεί πολύ.
Τώρα όμως, για πρώτη φορά, προχωράμε όλοι ενωμένοι.
Κυβέρνηση, Αττικό Μετρό, Δήμος, Περιφέρεια, τοπική κοινωνία, οι μεγαλύτεροι επιστημονικοί και επαγγελματικοί σύλλογοι της πόλης και βέβαια το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, όλοι συμφωνούν ότι η λύση που επιλέξαμε και εφαρμόζουμε για το σταθμό Βενιζέλου, είναι η καλύτερη για την πόλη. Γιατί είναι η μόνη που εξασφαλίζει ότι και τα αρχαία θα προστατευτούν και το Μετρό θα κατασκευαστεί –και μάλιστα όσο πιο γρήγορα και οικονομικά είναι δυνατόν.
Οι εργασίες πλέον προχωρούν εντατικά στο σύνολο του έργου.
Παράλληλα, προχωράμε κάτι ακόμα, εξαιρετικά σημαντικό, για το οποίο η προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε κάνει απολύτως τίποτα, απόδειξη ότι ήξεραν πως δεν υπήρχε καμία περίπτωση να ολοκληρώσουν το Μετρό όπως δήθεν ισχυρίζονταν… Προετοιμάζουμε τον φορέα λειτουργίας του Μετρό. Θα προκύψει από διαγωνιστική διαδικασία κατά τα πρότυπα των σύγχρονων ευρωπαϊκών συστημάτων Μετρό χωρίς οδηγούς. Ενώ στο αμέσως προσεχές διάστημα, δημοπρατούνται επίσης η προμήθεια επιπλέον τραίνων.
Flyover. Ένας αυτοκινητόδρομος-στολίδι, που όμοιός του δεν θα υπάρχει πουθενά αλλού στην Ελλάδα. Η νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός της Θεσσαλονίκης, είναι ένα έργο-ανάσα που θα βελτιώσει την καθημερινή ζωή χιλιάδων πολιτών. Έργο ύψους 370 εκατ. €, το οποίο έχει ήδη εγκριθεί από την Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ και έχει δημοσιευθεί η πρόσκληση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος.
Ένας νέος, υπερσύγχρονος εναέριος αυτοκινητόδρομος, που εξασφαλίζει οριστική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. 13 χιλιόμετρα έργου, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.
Εκτιμάται ότι κοντά στο τέλος του 2021 θα υπάρχει ανάδοχος, ενώ η φάση κατασκευής θα διαρκέσει 3 – 4 χρόνια. Μάλιστα, εξετάζεται το ενδεχόμενο ο χρόνος κατασκευής και παράδοσης να αποτελεί κριτήριο για την ανάθεση του έργου.
Ενώ η σημερινή Περιφερειακή έχει δυνατότητα για 5.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση, με την πλήρη ανακατασκευή της και τη δημιουργία του Flyover, θα έχει δυνατότητα για 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση. Έτσι, θα εξασφαλίζει πολύ πιο γρήγορες, οικονομικές και –το κυριότερο- πιο ασφαλείς μετακινήσεις. Πολύ πιο εύκολη πρόσβαση από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, όπως επίσης από και προς τις γειτονικές πόλεις και τους πιο κρίσιμους προορισμούς: ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδό, Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και Χαλκιδική. Και όλα αυτά, με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον.
- Αντιμετώπιση του προβλήματος του ΟΑΣΘ. Κάνουμε καθημερινή διαχείριση κρίσης. Κρατήσαμε τον ΟΑΣΘ στη ζωή και συνδυάζουμε λύσεις για να βελτιώσουμε την κατάσταση. Σίγουρα χρειάζεται να γίνουν αρκετά ακόμα, όμως μέρα με τη μέρα γίνονται βήματα.
Ξεκινήσαμε με την ανάταξη του στόλου: βγήκαν στο δρόμο οχήματα που έμεναν ανενεργά, με συντήρηση και επισκευή τους. Προχωρήσαμε σε συμφωνία με τα ΚΤΕΛ και ο στόλος ενισχύθηκε με άλλα 130 λεωφορεία. Επίσης, ολοκληρώθηκε σε λιγότερο από 3 μήνες ο διαγωνισμός για προμήθεια 180 σύγχρονων λεωφορείων, με leasing. Ήδη κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης τα πρώτα 70. Και επιπλέον, ενώσαμε τις δυνάμεις μας με τον Δήμο Θεσσαλονίκης ο οποίος εξασφάλισε άλλα 50 λεωφορεία για την πόλη –ήδη έχουν παραληφθεί τα πρώτα. Έτσι, σήμερα, τα λεωφορεία στο δρόμο έχουν αυξηθεί από 235 που παραλάβαμε σε 400 και σταδιακά θα ξεπεράσουν τα 500.
Παράλληλα με όλα αυτά, προχωρούν και οι διαδικασίες για το μεγάλο διαγωνισμό προμήθειας νέων λεωφορείων –περίπου 300 θα είναι για τη Θεσσαλονίκη- τα οποία θα λύσουν οριστικά το πρόβλημα.
Πέρα από αυτούς τους 3 βασικούς πυλώνες, όμως, στη Θεσσαλονίκη προχωρούν και μια σειρά ακόμα από
σημαντικά έργα για την πόλη. Όπως είναι:
- η οδική σύνδεση του 6ου προβλήτα με τον ΠΑΘΕ,
- το ορφανό χιλιόμετρο της Χαλκιδικής στην Ποτίδαια,
- οι επεμβάσεις βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στο τμήμα Θέρμη-Γαλάτιστα,
- τα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης,
- η αποχέτευση ομβρίων υδάτων του νοτίου τμήματος του Δήμου Καλαμαριάς,
- η κατασκευή, μέσω ΣΔΙΤ, 17 σχολικών μονάδων στη Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Όσο για τα σιδηροδρομικά έργα, στα οποία δίνουμε στρατηγική σημασία:
- εντός του έτους θα δημοπρατηθεί το έργο «Εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Ειδομένη»,
- ενώ προγραμματίζεται η δημοπράτηση για τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος
Θεσσαλονίκης με την υφιστάμενη Σιδηροδρομική Γραμμή που συνδέει το Σταθμό Διαλογής Θεσσαλονίκης με τον Εμπορικό Σταθμό και το Λιμένα.
Ας σκεφτούμε πόσο διαφορετική θα είναι η πόλη σε λίγα χρόνια:
Με το Μετρό σε λειτουργία. Με πολύ περισσότερα, σύγχρονα λεωφορεία στους δρόμους. Με μια εντελώς
διαφορετική Ανατολική Περιφερειακή Οδό, το flyover. Με αναβαθμισμένη τη σιδηροδρομική της σύνδεση. Και με μια σειρά από μικρότερα ή μεγαλύτερα έργα, που λύνουν προβλήματα της πόλης, βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών και ενισχύουν τον ρόλο της Θεσσαλονίκης στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων.
Αυτό είναι το σχέδιό μας για τη Θεσσαλονίκη. Και αυτές είναι και οι προσπάθειές μας για να το υλοποιήσουμε. Χωρίς μεγάλα λόγια, με πράξεις.