«Το συνεκτικό σχέδιο, «κλειδί» για τα έργα» – Άρθρο στην εφημερίδα «Ναυτεμπορική»
Ποιος θα μπορούσε να διαφωνήσει πως η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αναδειχθεί σε ισχυρό διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο; Τώρα λοιπόν είναι η ώρα να προχωρήσουμε επενδύσεις στους τομείς των υποδομών, των μεταφορών και των logistics, στο πλαίσιο ενός συνεκτικού σχεδίου. Και αυτό κάνουμε.
Το κλειδί εδώ είναι το συνεκτικό σχέδιο. Τα έργα δεν πρέπει να είναι απομονωμένα. Αλλά να εντάσσονται σε ένα “νευρικό ιστό” του νέου παραγωγικού μοντέλου, που θέλουμε να προωθήσουμε.
Αυτή είναι μία διαφορά αντίληψης σε σχέση με ορισμένες άλλες κυβερνήσεις στο παρελθόν. Είναι γνωστό βέβαια ότι το 2019 δεν υπήρχε καμία μελετητική ωριμότητα για έργα και ακόμη χειρότερα, υπήρχαν έργα τα οποία ήταν μπλοκαρισμένα. Πολλώ δε μάλλον δεν υπήρχε ένας συνολικός σχεδιασμός. Τρέξαμε λοιπόν σε δύο επίπεδα: Ξεμπλοκάραμε μεγάλα έργα και ταυτόχρονα εκπονήσαμε ένα πρόγραμμα έργων που θα αλλάξουν το παραγωγικό μοντέλο της χώρας μας.
Τα μεγάλα οδικά έργα έχουν πάρει το δρόμο τους, συμπληρώνοντας το σχεδιασμό που είχε ξεκινήσει το 2004- 2009. Και το επόμενο μεγάλο βήμα είναι η ανάπτυξη επιτέλους του σιδηροδρομικού μας δικτύου. Ανακοινώσαμε το μεγαλύτερο πακέτων σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα, ύψους 4 δισ. ευρώ. Ενώ παράλληλα βρίσκεται σε εξέλιξη και το πρόγραμμα αναβάθμισης κι εξηλεκτρισμού του υφιστάμενου δικτύου ύψους 1,2 δισ. ευρώ.
Οι σιδηρόδρομοι όμως πρέπει να συνδέονται με λιμάνια, όπως και το οδικό μας δίκτυο. Αυτό είναι άλλη μία έλλειψη που καλούμαστε να διορθώσουμε.
Λόγω της γεωμορφίας της χώρας μας, τα σιδηροδρομικά έργα βέβαια είναι δύσκολα. Αλλά στην πραγματικότητα η μεγαλύτερη δυσκολία ήταν στο παρελθόν η αρχιτεκτονική τους και οι διαδικασίες δημοπράτησής τους ήταν προβληματικές. Πλέον όμως μπορούμε να δημοπρατούμε τα σιδηροδρομικά έργα με μελετοκατασκευή, χωρίς κατατμήσεις, που οδηγούν σε εγκληματικές καθυστερήσεις και σε υπερβάσεις προϋπολογισμών.
Φανταστείτε ότι μιλούσαμε για σιδηροδρομικά έργα στην Ελλάδα και δεν είχαμε κάνει το αυτονόητο. Δεν είχαμε συνδέσει τα λιμάνια μας με σιδηρόδρομο και οδικούς άξονες.
Με ένα πραγματικά σύγχρονο και διασυνδεδεμένο με λιμάνια σιδηροδρομικό δίκτυο, θα επεκτείνουμε το θαλάσσιο διάδρομο που ενώνει τις ασιατικές αγορές με τον Πειραιά σε έναν χερσαίο διάδρομο μεταφοράς προϊόντων στην Κεντρική Ευρώπη.
Στη Θεσσαλονίκη, η οδική σύνδεση με τον προβλήτα 6 του λιμανιού είναι πραγματικότητα και κατασκευάζεται. Το σιδηροδρομικό έργο έχει ήδη δημοπρατηθεί και θα είναι έτοιμο το 2027.
Προχωράμε στη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου και με άλλα πέντε μεγάλα μας λιμάνια: Πάτρα, Λαύριο, Ραφήνα, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη.
Στόχος μας είναι όχι μόνο να ενώσουμε όλα τα μεγάλα λιμάνια της χώρας με ένα σύγχρονο και αξιόπιστο σιδηροδρομικό δίκτυο. Αλλά και να δημιουργήσουμε κοντά σε αυτά, σύγχρονα εμπορευματικά κέντρα, όπως το Θριάσιο Ι και ΙΙ.
Υπογράψαμε πρόσφατα τη σύμβαση παραχώρησης για την ανάπτυξη Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου στο Θριάσιο, δηλαδή του πρώτου Logistics Park στην Ελλάδα.
Γιατί ωραία τα λόγια, αλλά πώς θα αναβαθμίσουμε τον στρατηγικό ρόλο της χώρας, αν δεν συνδέεται το μεγαλύτερο αεροδρόμιο με το μεγαλύτερο λιμάνι μας; Και αν δεν έχουμε ένα πραγματικά σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο;
Με το Θριάσιο, λοιπόν, επιτέλους κάνουμε το αποφασιστικό βήμα για να γίνει η Ελλάδα διεθνές hub στον τομέα των logistics.
Και δεν σταματάμε εδώ, αλλά προχωράμε εντατικά και το νέο διαγωνισμό Σύμβασης Παραχώρησης για την ολοκλήρωση της κατασκευής του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (το λεγόμενο Θριάσιο ΙΙ).
Έτσι λοιπόν δουλεύουμε για να κάνουμε πραγματικότητα το στόχο μας: Να καταστήσουμε την Ελλάδα κόμβο υποδομών και συνδυασμένων μεταφορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Και μόνον έτσι θα συμβάλουμε στην αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας. Να επενδύσουμε δηλαδή στο στρατηγικό πλεονέκτημα της γεωγραφικής μας θέσης. Να ενισχύσουμε τον γεωπολιτικό μας ρόλο. Να βγούμε επιτέλους από τον φαύλο κύκλο της αποεπένδυσης και της έλλειψης ανταγωνιστικού πακέτου υπηρεσιών στον τομέα των μεταφορών. Και φυσικά, να δημιουργήσουμε χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
Ο ρόλος του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών θεωρείται για πολλούς άχαρος, γιατί τα έργα δε γίνονται από τη μία μέρα στην άλλη και έτσι δεν προσφέρεται για φιέστες-αν φυσικά θέλει κανείς να είναι σοβαρός, γιατί στο παρελθόν είχαμε δυστυχώς δει παραδείγματα του ακριβώς αντίθετου... Προσφέρει όμως μεγάλη ικανοποίηση να ξέρεις ότι βάζεις το δικό σου λιθαράκι σε ένα καλύτερο μέλλον για τη χώρα, σχεδιάζοντας τις υποδομές που μπορούν να φέρουν ανάπτυξη και να θεμελιώσουν μία νέα Ελλάδα.