«Τόσο πολλά έργα, να ξεκινούν σε τόσο σύντομο χρόνο, δεν έχουμε ξαναδεί στην Ελλάδα ποτέ» – Συνέντευξη στην Real News

karamanlis real 12-2022
2022-12-26 12:19

Αν και προεκλογικά η ΝΔ ασκούσε κριτική στην επιδοματική πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ τελικά προχωρήσατε και σε νέο επίδομα, το Market pass. Τι λέτε;

Πρώτα απ’ όλα, μην συγκρίνουμε εντελώς ανόμοια πράγματα κύριε Σιαδήμα. Ο ΣΥΡΙΖΑ χτυπούσε αλύπητα τη μεσαία τάξη για να δώσει επιδόματα με μικροκομματικά κριτήρια σε όσους θεωρούσε πελατεία του. Ενώ η κυβέρνηση Μητσοτάκη δημιουργεί ανάπτυξη και μοιράζει το μέρισμά της στους πολλούς για να αντιμετωπίσουν άλλη μία εξωγενή κρίση.

Στηρίζουμε τους πολίτες και την κοινωνία, τώρα στα δύσκολα. Και το κάνουμε με αρχές. Πρώτον χωρίς ιδεοληψίες. Προφανώς δεν θέλουμε την υπερβολή, αλλά σε μια έκτακτη κατάσταση θα δώσουμε και το επίδομα για να ανακουφίσει. Δεύτερον, με κοινωνική δικαιοσύνη. Θέλουμε να τους στηρίξουμε όλους και περισσότερο όσους έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Στοχευμένα. Και τρίτον, με απαράβατο όρο να διατηρηθεί η δημοσιονομική ισορροπία. Με αυτά εμείς δεν παίζουμε.

Στις εξωγενείς κρίσεις που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε, δείχνουμε αντανακλαστικά, σχέδιο και κοινωνική ενσυναίσθηση. Έκτακτες καταστάσεις, έκτακτα μέτρα.

Προφανώς το Market Pass δεν λύνει το διεθνές πρόβλημα της ακρίβειας. Αποτελεί όμως ένα ακόμη μέτρο ενίσχυσης της κοινωνίας, μαζί με το Καλάθι του Νοικοκυριού και τη γενναία στήριξη για το ρεύμα και τη θέρμανση, η οποία θα συνεχιστεί -και είναι ευχής έργον ότι επιτέλους η Ευρώπη πήρε σοβαρές αποφάσεις για το πλαφόν στο φυσικό αέριο. Οι πολίτες τα ξέρουν όλα αυτά, βλέπουν ότι η κυβέρνηση κάνει ό,τι είναι δυνατόν για την αντιμετώπιση της διεθνούς κρίσης και αντιλαμβάνονται ότι η Νέα Δημοκρατία είναι συνεπής με τον ιστορικό της ρόλο: Είναι η πραγματικά λαϊκή παράταξη στον τόπο μας. 

Εάν δεν επιτευχθεί ο στόχος της αυτοδυναμίας με ποιους μπορεί να συνεργαστείτε; Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υποστήριξε πως ο Νικος Ανδρουλάκης θέλεις να γίνει ο σοσιαλΚαμένος του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, μετά και την υπόθεση Καϊλή υποστήριξε ότι η ΝΔ πρέπει να περάσει στην αντιπολίτευση. 

Ο στόχος της αυτοδυναμίας είναι απολύτως ρεαλιστικός, όπως δείχνουν τόσες δημοσκοπήσεις, ακόμα και κάποιων αντιπολιτευόμενων ΜΜΕ. Εμείς, λοιπόν, είμαστε ξεκάθαροι σε αυτό που λέμε: Έχουμε στόχο την αυτοδυναμία, πιστεύουμε ότι αυτό χρειάζεται ο τόπος και όλα δείχνουν ότι μπορούμε να το καταφέρουμε.

Από την άλλη πλευρά, ο ΣΥΡΙΖΑ τι στόχο έχει; Πιστεύει ότι μπορεί να βγει πρώτος και αυτοδύναμος; Πιστεύω όχι, άλλωστε δεν το έχει πει ποτέ. Θέλει να φτιάξει «προοδευτική διακυβέρνηση», λέει, αλλά με ποιους; Με τον Βαρουφάκη αλλά ντρέπεται να το πει… Γιατί άραγε; Και με τον κ.Ανδρουλάκη, ο οποίος με τη σειρά του -προσέξτε- επίσης ντρέπεται να πει ξεκάθαρα ότι θα ήθελε να συνεργαστεί με τον ΣΥΡΙΖΑ και λέει μισόλογα, τα οποία όμως αυτό δείχνουν. Γιατί λοιπόν στο ΠΑΣΟΚ αντιδρούν στο χαρακτηρισμό “σοσιαλΚαμμένος”; Επειδή καταλαβαίνουν ότι αν το ομολογήσουν θα χάσουν τους περισσότερους ψηφοφόρους τους, που δεν θέλουν να ζήσουν δεύτερη κυβέρνηση Τσίπρα; 

Οι Τούρκοι συνεχίζουν τις προκλήσεις αλλά την ίδια ώρα φαίνεται πως υπάρχει ανοιχτός δίαυλος μεταξύ των δυο χωρών μετά από καιρό. Υπάρχει ενδεχόμενο να πέσουν οι τόνοι;

Πάντα πρέπει να έχουμε ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας, χωρίς αυτό φυσικά να σημαίνει ότι είμαστε διατεθειμένοι να συζητήσουμε θέματα εθνικής κυριαρχίας. Βέβαια δεν είμαι καθόλου βέβαιος ότι η τουρκική πλευρά έχει ουσιαστική διάθεση αποκλιμάκωσης. Δεν εξηγώ τη συμπεριφορά της Άγκυρας μόνο ως απότοκο της προεκλογικής της περιόδου, αλλά και ως βαθύτερη στρατηγική επιδίωξη ηγεμονίας στην περιοχή. Αυτές οι αυτοκρατορικές φαντασιώσεις και οι αδιανόητες αναθεωρητικές φιλοδοξίες της Τουρκίας, όμως, βρίσκουν ισχυρή απάντηση από την Ελλάδα και από την Ευρώπη συνολικά. 

Η πατρίδα μας είναι πάνοπλη: Έχουμε τις πιο ισχυρές συμμαχίες, το διεθνές δίκαιο με το μέρος μας και την αναγκαία αποτρεπτική ισχύ για να το υπερασπιστούμε. Άρα είναι καιρός πια η Τουρκία να καταλάβει ότι με το “λέγε λέγε” δεν πετυχαίνει τίποτα και να λογικευτεί για να έχουμε μια ήρεμη γειτονία.

Μόλις τη Δευτέρα υπογράφηκε η σύμβαση για την κατασκευή του flyover στη Θεσσαλονίκη. Ποια αλλά έργα έχουν προγραμματιστεί;

Στο Υπουργείο μας, σχεδιάσαμε και υλοποιούμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ. Ένα πρόγραμμα πραγματικά τεράστιο για τα οικονομικά μεγέθη της χώρας μας, που όταν το ανακοινώσαμε πρώτη φορά μπορεί σε κάποιους να φάνηκε υπερβολικά φιλόδοξο. Όμως κοιτάξτε πού βρισκόμαστε σήμερα: Καταφέραμε μέσα σε 3,5 χρόνια να δημοπρατήσουμε έργα πάνω από 10 δισ. ευρώ. Και από αυτά, να συμβασιοποιήσουμε -δηλαδή να υλοποιούνται ήδη- έργα σχεδόν 5 δισ. Δεν θα συγκρίνω με την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ -που σε 4,5 χρόνια συμβασιοποιήθηκαν έργα 800 εκατομμυρίων- απλώς θα σας πω ότι τους σημερινούς ρυθμούς η Ελλάδα δεν τους έφτασε ούτε καν την περίοδο πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Τόσο πολλά έργα, να ξεκινούν σε τόσο σύντομο χρόνο, δεν έχουμε ξαναδεί στην Ελλάδα ποτέ στο παρελθόν. Ποτέ!

Όπως σωστά αναφέρατε, υπογράψαμε τη σύμβαση για το flyover στη Θεσσαλονίκη, τη νέα Ανατολική Περιφερειακή που θα προσφέρει μεγάλη ανακούφιση από το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Και συνεχίζουμε να ξεκινάμε νέα έργα σε όλη τη χώρα. Τις επόμενες εβδομάδες προχωράμε στη δημοπράτηση του Ιωάννινα-Κακαβιά, της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω και της επέκτασης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον. Ενώ υπογράφουμε συμβάσεις για το Μπράλος-Άμφισσα και την Παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών.

Η Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα πότε θα είναι έτοιμη; Στα Εξάρχεια θα δούμε Μετρό; Οι κάτοικοι αντιδρούν.

Ο χρόνος κατασκευής του έργου είναι 8 χρόνια. Και ασφαλώς ένας από τους σταθμούς του θα είναι και των Εξαρχείων. Προς μεγάλη ικανοποίηση βέβαια της πλειονότητας των κατοίκων. Άλλο οι θορυβώδεις μειοψηφίες, που συχνά έρχονται κι από τα προάστια, κι άλλο οι κάτοικοι των Εξαρχείων, που οι περισσότεροι φυσικά και θέλουν το Μετρό.

Μετά τη μείωση στα διόδια της Αττικής Οδού από το 2024 να περιμένουμε αλλαγές και στο εθνικό δίκτυο; Διόδια με το χιλιόμετρο εξετάζετε; Αν ναι, από πότε;

Να ξεκινήσουμε από τα άμεσα: Δεν θέλουμε αυξήσεις στα διόδια. Αντιθέτως, είμαστε σε συζητήσεις με τους παραχωρησιούχους για να εφαρμοστεί η αναλογική χρέωση σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους, το συντομότερο δυνατό. Δεν είναι εύκολο τεχνικά να γίνει, αλλά θα γίνει. Όπως ξέρετε, εφαρμόζεται ήδη στην Ολυμπία Οδό.