«Ο διχαστικός λόγος είναι εκτός τόπου και χρόνου» – Συνέντευξη στην Political, 9/10/2021
2021-10-09 12:40
1.Τα
στοιχεία δείχνουν πως πλέον μια από τις τελευταίες καρμανιόλες είναι το
Πάτρα-Πύργος. Πότε αναμένεται να παραδοθεί το έργο;
Το
έργο αυτό αποτελούσε ένα από τα μεγαλύτερα και πιο σύνθετα προβλήματα που
παραλάβαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Υπήρχε σοβαρότατος κίνδυνος να μην
γίνει ποτέ… Όμως υποσχέθηκα στους πολίτες ότι θα το κάνουμε πραγματικότητα.
Γι’αυτό και είναι τεράστια η ικανοποίηση όλων μας στο Υπουργείο τώρα που
πράγματι, αφού δουλέψαμε με σχέδιο και υπομονή, αυτή η περιπέτεια φτάνει στο τέλος
της.
Πού
βρισκόμαστε λοιπόν; Στην τελική ευθεία των επαφών με την ΕΕ. Η DG COMP
αποδέχθηκε την Προγνωστοποίηση Κρατικής Ενίσχυσης που στείλαμε, ενώ η τελική
έγκριση αναμένεται έως τέλος του χρόνου. Εντωμεταξύ, πάμε στο Ελεγκτικό
Συνέδριο για να μην χάνεται χρόνος, ενώ στη συνέχεια θα το φέρουμε προς κύρωση
στη Βουλή.
Συνεπώς:
Το έργο ξεκινά αρχές 2022. Το πρώτο τμήμα του δρόμου, Αχαϊα- Πύργος, αναμένεται
να έχει παραδοθεί τέλη του 2023. Και το υπόλοιπο, μέχρι το τέλος του 2024. Ταυτόχρονα,
όμως, επειδή οι πολίτες δεν μπορούν να περιμένουν άλλο, προχωράμε και με
παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον υφιστάμενο δρόμο, που αναμένεται να
ολοκληρωθούν το 2022.
2.Κύριε
υπουργέ τι συμβαίνει με το σιδηροδρομικό δίκτυο, ιδίως μετά την παραχώρηση της
ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τις δυσκολίες που υπάρχουν με κάποιες «άγονες γραμμές»;
Σωστά εντοπίζετε
πού οφείλεται το πρόβλημα. Η δήθεν ευαίσθητη και αντίθετη στις
αποκρατικοποιήσεις κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, χάρισε ουσιαστικά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και δεν
φρόντισε τουλάχιστον να φτιάξει ένα μηχανισμό για να ελέγχει εάν όντως
εκτελούνται τα δρομολόγια στις άγονες γραμμές! Θα ήταν αστείο, αν δεν ήταν
εγκληματικό…
Εμείς
στη ΝΔ, πιστεύουμε στην ιδιωτική πρωτοβουλία, αλλά πρέπει και ο ιδιώτης να
κάνει αυτό για το οποίο πληρώνεται και να υπάρχει έλεγχος. Είπαμε λοιπόν
στην Trenitalia: Θα παίρνετε 50 εκ το χρόνο για 10+5 χρόνια,
αλλά θα εκτελείτε τα δρομολόγια. Ταυτόχρονα, σχεδιάζουμε την επόμενη
ημέρα. Με έργα 400 εκ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου και μία νέα γενιά
έργων, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, που θα διασυνδέουν με το σιδηρόδρομο κρίσιμες
υποδομές, όπως λιμάνια, αεροδρόμια, βιομηχανικές περιοχές.
3.Η
Κρήτη δείχνει να είναι στις προτεραιότητες της κυβέρνησης. Αφενός με τον ΒΟΑΚ
αφετέρου με το αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης”.
Πράγματι.
Η Κρήτη πρέπει επιτέλους να αποκτήσει το μεγάλο, σύγχρονο και ασφαλή
αυτοκινητόδρομο που της αξίζει. Έχουμε λοιπόν σχέδιο, χρηματοδότηση και
χρονοδιάγραμμα. Τέλος του 2022 θα στηθούν τα πρώτα εργοτάξια. Και στις αρχές
του 2026 θα έχουν ολοκληρωθεί τα πρώτα έργα, ανατολικά του Ηρακλείου, ενώ ήδη
θα έχει προχωρήσει τεχνικά το υπόλοιπο κομμάτι.
Όσο για
το Καζαντζάκης, έχουμε πει ότι δεν θα αφήσουμε να γίνει νέο Ελληνικό. Θα
αξιοποιηθεί η έκταση αυτή που ανήκει στο λαό της Κρήτης. Δουλεύουμε συστηματικά
για αυτόν τον σκοπό και απόδειξη είναι ότι ήδη έχει εκπληρωθεί το πρώτο ορόσημο
που προέβλεπε το χρονοδιάγραμμα για την εκταμίευση του δανείου από την ΕΤΕπ.
4.Η
συζήτηση όταν μιλάμε για την Αττική πάει στη δημιουργία της Γραμμής 4 του
Μετρό, ιδίως γιατί αφορά στα πιο πυκνοκατοικημένα σημεία της πρωτεύουσας. Τι να
περιμένουμε;
Πρόκειται
για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα γίνει στη χώρα, προϋπολογισμού 1,6 δισ.
ευρώ. Θα χρειαστούν οκτώ χρόνια για να γίνει η πρώτη διαδρομή. Όμως όταν συμβεί,
θα αλλάξει τη ζωή στην Αθήνα. Το πιο δύσκολο ήταν να γίνει η αρχή. Καταφέραμε και
ξεμπλοκάραμε ένα έργο που φαινόταν άλυτος γρίφος. Υπεγράφη το καλοκαίρι η
σύμβαση. Στήθηκαν τα πρώτα εργοτάξια στα δύο “άκρα” του έργου, από όπου θα μπει
ο “Μετροπόντικας” για να ξεκινήσει την κατασκευή της σήραγγας. Με δυο λόγια, το
Μετρό της Αθήνας πήρε και πάλι μπρος.
5.Μπορείτε
να μας πείτε πότε θα γίνει το πρώτο δρομολόγιο στο μετρό της Θεσσαλονίκης;
Μετά
την απόφαση του ΣτΕ, που έκλεισε το θέμα, δίνουμε μάχη με το χρόνο, προκειμένου
να ολοκληρωθεί τέλος του 2023. Όπως ξέρετε, χάθηκε τουλάχιστον ένας χρόνος από
την προσφυγή στο ΣτΕ. Και το ερώτημα είναι, ποιος κερδίζει και ποιος χάνει από
τέτοιες προσφυγές; Πιστεύουν ότι κερδίζουν κάποιοι λίγοι που έχουν μικροπολιτικές
σκοπιμότητες ή προσωπικές εμμονές. Σίγουρα δεν χάνει ο εργολάβος, το αντίθετο.
Και βέβαια δυστυχώς χάνει η Θεσσαλονίκη, χάνουν οι πολίτες που θέλουν επιτέλους
μετρό. Ας σεβαστούμε όλοι τις αποφάσεις
της Δικαιοσύνης, λοιπόν, για να μην χάσουμε άλλο χρόνο. Ιδίως τώρα που μπήκε το
έργο σε καλή τροχιά: προχωράμε
κατασκευαστικά, μετά από χρόνια αποδίδουμε ξανά στην πόλη χώρους εργοταξίων,
ενώ έχουν ξεκινήσει και οι δοκιμαστικές διαδρομές.
6.Τι
γίνεται με τα αντιπλημμυρικά έργα; Πώς είναι η συνεργασία με τον νέο υπουργό
Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Κρίσης;
Η συνεργασία όλων στην Κυβέρνηση ήταν και είναι εξαιρετική.
Στο κρίσιμο θέμα της αντιπλημμυρικής προστασίας, η κλιματική κρίση μάς
επιβάλλει να δουλέψουμε σε τρία επίπεδα: Το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας στη
διαχείριση εκτάκτων καταστάσεων. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει
αναλάβει τα άμεσα αντιδιαβρωτικά και αντιπλημμυρικά που πρέπει να γίνουν στις
πυρόπληκτες περιοχές. Και στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που έχει
αρμοδιότητα στα έργα που έχουν χαρακτηρισθεί Εθνικού Επιπέδου, έχουμε ούτως ή
άλλως εκπονήσει τον μακροπρόθεσμο αντιπλημμυρικό σχεδιασμό, ύψους 1,5 δισ.
ευρώ, με κονδύλια και από το Ταμείο Ανάκαμψης.
7.Ορθώς
κατά τη γνώμη σας προχωράει ο πρωθυπουργός στα ανοίγματα ή κινδυνεύει η ΝΔ να
γίνει Ποτάμι, όπως είπε ο κ.Σαμαράς;
Η
απάντηση βρίσκεται στην ιδρυτική διακήρυξη της Νέας Δημοκρατίας, επίκαιρη μετά
από 47 χρόνια: “Η ΝΔ θα υπηρετεί πάντα και μόνο τα αληθινά συμφέροντα του
έθνους, που βρίσκονται πέρα και πάνω από τις παραπλανητικές ετικέτες της
Δεξιάς, του Κέντρου και της Αριστεράς.” Η ΝΔ έχει την ιδεολογία της, αλλά
απευθύνεται σε όλους τους πολίτες και ιστορικά κερδίζει όποτε κάνει διεύρυνση
χωρίς να χάνει τη φυσιογνωμία της. Είναι η λαϊκή, πατριωτική, φιλελεύθερη παράταξη,
του μέτρου και της ενότητας.
8.Συνεπώς
διαφωνείτε και με «αντι-κομμουνιστικές» τοποθετήσεις όπως αυτή που πυροδότησε
τα πρόσφατα γεγονότα;
Θα
απαντήσω και πάλι ιστορικά. Είμαστε περήφανοι για την παράταξη και τις επιλογές
που έκανε σε κρίσιμες για την πατρίδα μας στιγμές και η Ιστορία τις δικαίωσε. Όμως
δεν πολιτευόμαστε με το χτες. Η ΝΔ είναι η παράταξη που νομιμοποίησε το ΚΚΕ και
υπερέβη εμπράκτως τις διαχωριστικές γραμμές. Ακόμα περισσότερο σήμερα, ο
διχαστικός λόγος είναι επικίνδυνα εκτός τόπου και χρόνου… Η χώρα έχει ανάγκη
ενότητα. Αυτό βέβαια οφείλουν να το σεβαστούν και όσοι από την αριστερά
επενδύουν επανειλημμένα στο διχασμό και την πόλωση.