«Πρώτιστο μέλημά μας η προστασία των ευάλωτων» – Συνέντευξη στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ» και στον δημοσιογράφο κ. Προκόπη Γιόγιακα
• Βρεθήκατε θετικός στον κορωνοίο. Πως αισθάνεστε;
Μέχρι τώρα κύριε Γιόγιακα τα συμπτώματα είναι ήπια. Κι έτσι ελπίζω να συνεχίσουν. Αυτό μου λένε κι οι γιατροί, άλλωστε, ότι ο εμβολιασμός μου -αν και τον ολοκλήρωσα πριν αρκετούς μήνες- σε μεγάλο βαθμό με προφυλάσσει από τα χειρότερα. Ακολουθώ πιστά τις οδηγίες τους, λοιπόν, παραμένω φυσικά απομονωμένος στο σπίτι, από το οποίο συνεχίζω να εργάζομαι. Και με την ευκαιρία, ας το πούμε άλλη μία φορά: Όλοι εμβόλιο, ο ιός δεν παίζει!
- Ας ξεκινήσουμε με τα θέματα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Για ποια νέα μεγάλα έργα έχει δοθεί το πράσινο φως και πότε ξεκινούν;
Τώρα βγαίνουν τα αποτελέσματα της μεθοδικής προσπάθειάς μας όλο αυτό το διάστημα. Θα σας αναφέρω μόνο τα πιο σημαντικά από τα νέα έργα που βάζουμε μπρος: Πρώτα απ΄όλα, στις αρχές του επόμενου έτους θα δημοπρατηθούν τέσσερα σπουδαία οδικά έργα συνολικού προϋπολογισμού περίπου 1 δισ: η οδική σύνδεση Νεάπολη-Αγ. Νικόλαος του Β.Ο.Α.Κ. στο νομό Λασιθίου, η σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με την Π.Α.Θ.Ε., η παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών και η οδική σύνδεση Μπράλος-Άμφισσα.
Παράλληλα, προωθούμε τη δημοπράτηση του μεγαλύτερου πακέτου σιδηροδρομικών έργων που έχει υλοποιηθεί ποτέ, ύψους 3,3 δισ. Πρόκειται για τη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου μας με τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Λαυρίου, Ραφήνας, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης. Καταλαβαίνετε τη σημασία αυτών των έργων συνολικά για την ελληνική οικονομία...
Στην τελική ευθεία βρίσκεται και ο προγραμματισμός για την υλοποίηση μέσω ΣΔΙΤ 20 έργων υποδομής συνολικού προϋπολογισμού 3.8 δισ. Ενώ σημαντικά έργα τρέχουν και σε επίπεδο Μεταφορών: Μέσα στο Νοέμβριο ολοκληρώνεται η υποβολή προσφορών τόσο για την προμήθεια 770 νέων αντιρρυπαντικών λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όσο και για την ανάταξη 14 συρμών της γραμμής 1 του μετρό.
- Ο δακτύλιος είχε σταματήσει λόγω της πανδημίας. Τώρα με τα κρούσματα να χτυπούν κόκκινο τέθηκε και πάλι σε εφαρμογή. Κάποιοι το βρίσκουν παράλογο. Δεν θα έπρεπε να περιμένετε να επέλθει μια σχετική κανονικότητα;
Ίσως ξεχνούν ότι αναγκαστήκαμε να επαναφέρουμε το μέτρο γιατί η κατάσταση με το κυκλοφοριακό στο κέντρο της πόλης είχε γίνει αφόρητη. Τώρα έχει βελτιωθεί αισθητά, ενώ παράλληλα προστατεύουμε και το περιβάλλον. Σε σχέση με την έναρξη της πανδημίας, όταν είχε σταματήσει ο δακτύλιος, τώρα έχουμε δυο μεγάλες διαφορές: Το εμβολιαστικό πρόγραμμα και το πρόγραμμα ενίσχυσης των αστικών συγκοινωνιών. Δεν λύθηκαν προφανώς όλα τα προβλήματα, αλλά για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια αυξήσαμε τα λεωφορεία στην Αθήνα κατά 55% και τα δρομολόγιά τους κατά +3200 την ημέρα. Αυξήσαμε –με ανάταξη– τους διαθέσιμους συρμούς Μετρό. Δημιουργήσαμε 1.389 νέες θέσεις απασχόλησης στα ΜΜΜ, ενώ η προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε κάνει ούτε μία πρόσληψη. Μέρα με τη μέρα, εφαρμόζουμε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό -και συνεχίζουμε. Όλα αυτά, μας δίνουν και τη δυνατότητα να εφαρμόσουμε τον Δακτύλιο, μήπως το κέντρο της Αθήνας πάρει ξανά μια ανάσα.
- Γιατί δεν κυκλοφορούν ελεύθερα στο Δακτύλιο οχήματα τελευταίας τεχνολογίας euro 6 (επειδή εκπέμπουν πάνω από 120 γραμμάρια C02 ανά χιλιόμετρο)ενώ επιτρέπεται η κυκλοφορία σε υβριδικά που εκπέμπουν παραπάνω;
Πέρα από την περιπτωσιολογία, εμείς εξετάσαμε διεξοδικά το θέμα, λαμβάνοντας υπόψιν τόσο το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όσο και το πλήθος των οχημάτων κάθε κατηγορίας, ώστε να δούμε τα συγκοινωνιακά δεδομένα. Σας θυμίζω επίσης, κύριε Γιόγιακα, ότι αρκετά υβριδικά αυτοκίνητα λειτουργούν για μεγάλο χρονικό διάστημα με τη μπαταρία τους. Συνεκτιμώντας όλα αυτά, η εύλογη απόφαση ήταν να ενταχθούν στο σύνολό τους.
- Όλες οι δημοσκοπήσεις δείχνουν σταθερό προβάδισμα της κυβέρνησης παρά τη φθορά. Την ίδια ώρα, οι τιμές στα τρόφιμα παίρνουν φωτιά, ενώ η ενεργειακή κρίση κάνει τον φετινό χειμώνα πολύ δύσκολο. Τι μέτρα πιστεύετε πως πρέπει να παρθούν ώστε να ανακουφιστούν τα αδύναμα νοικοκυριά;
Το πρόβλημα που περιγράφετε πλήττει την παγκόσμια οικονομία και ταλαιπωρεί κάθε κοινωνία. Γι'αυτό και τόσο ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, όσο κι οι αρμόδιοι Υπουργοί, έχουν ζητήσει ενιαία ευρωπαϊκή αντιμετώπιση, ώστε να θωρακιστούν οι Ευρωπαίοι πολίτες. Και το κυριότερο, με συγκεκριμένες ανακοινώσεις στη ΔΕΘ αλλά και στη συνέχεια, δείξαμε ότι πρώτιστο μέλημά μας είναι να προστατεύσουμε όσο γίνεται τους πιο ευάλωτους. Την ανάπτυξη που πετυχαίνουμε, θέλουμε να την απολαύσουν δίκαια και κοινωνικά ισότιμα όλοι οι πολίτες.
- Στον απόηχο της ομολογουμένως πετυχημένης εκδήλωσης του Ιδρύματος «Κωνσταντίνος Καραμανλής» πως βλέπετε αυτό που συνηθίζουμε να λέμε «παρακαταθήκη Καραμανλή;».
Ζωντανή και ισχυρή. Είναι η ενότητα της παράταξης, η αποφασιστικότητα να λέμε πάντα την αλήθεια στους πολίτες χωρίς να χαϊδεύουμε αυτιά και κυρίως η δέσμευση να βάζουμε πάντα το καλό του τόπου πάνω από το μικροκομματικό ή οποιοδήποτε άλλο συμφέρον.
- Αυτές τις μέρες, πέρασε από τη Βουλή και το νέο σας νομοσχέδιο για την απόκτηση άδειας οδήγησης. Τι επιτυγχάνεται με αυτό;
Με το νέο σύστημα εξετάσεων χτυπάμε τα κυκλώματα διαφθοράς και βάζουμε ένα τέλος στο θλιβερό και τόσο επικίνδυνο ελληνικό φαινόμενο, ορισμένοι πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά να μαθαίνουν να οδηγούν... Βοηθάμε τους νέους οδηγούς να προετοιμαστούν πολύ καλύτερα πριν βγουν στο δρόμο. Διασφαλίζουμε αδιάβλητες εξετάσεις. Βάζοντας κάμερα μέσα στο όχημα, ελέγχοντας την ταυτοπροσωπία των εξεταζόμενων, διευρύνοντας το σώμα των εξεταστών, θεσπίζοντας τους επόπτες που ελέγχουν τη διαδικασία. Φέρνουμε αξιοκρατία και αξιοπιστία στο σύστημα.
Κι έτσι νιώθουμε πλέον και τη σιγουριά να δώσουμε τη δυνατότητα στις νέες και τους νέους 17 ετών να αποκτήσουν άδεια οδήγησης και να μπορούν να οδηγούν εφόσον έχουν έναν έμπειρο οδηγό δίπλα τους.
- Την ώρα που οι Έλληνες πολίτες πληρώνουν 50 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο για την εκτέλεση σιδηροδρομικών δρομολογίων στις λεγόμενες άγονες γραμμές, πολλές από αυτές δεν εξυπηρετούνται ή υπολειτουργούν. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Διότι, δυστυχώς, η σύμβαση που είχε συμφωνήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και βρίσκεται σε ισχύ ως το τέλος του χρόνου, δεν επιτρέπει στο ελληνικό δημόσιο να ελέγχει με αυστηρότητα και ακρίβεια την εκτέλεση του παρεχόμενου έργου... Ακούγεται απίστευτο αλλά είναι αληθινό. Βέβαια, μιλάμε για το κόμμα που ως αντιπολίτευση αντιδρούσε στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για 300 εκ και ως κυβέρνηση την πούλησε για 45... Το κόμμα που -ακόμα και αυτές τις μέρες- στελέχη του μπήκαν σε παροπλισμένο τραίνο της ιδιωτικής ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ανακάλυψαν...μανιτάρια και ισχυρίζονταν πως τα βρήκαν σε τραίνο του δημόσιου ΟΣΕ...
Εν πάση περιπτώσει, όλα θα αλλάξουν με τη νέα σύμβαση που διαπραγματευτήκαμε με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πέρα από το γεγονός ότι έχουν αναθεωρηθεί τα δρομολόγια που πρέπει να εκτελούνται, πλέον υπάρχει ένας μηχανισμός που διασφαλίζει την εκτέλεση των δρομολογίων, αφού αλλιώς ο ανάδοχος δεν θα πληρώνεται και θα έχει και συνέπειες. Με απλά λόγια, τους λέμε «κύριοι, θα παίρνετε 50 εκ. το χρόνο, όμως πλέον θα είστε υποχρεωμένοι να εκτελείτε τα δρομολόγια».