Σχεδιάζουμε την Ελλάδα της εξωστρέφειας – Άρθρο στην «Ναυτεμπορική»

mois_karamanlis_omilia_ampelokhpoi_153
2022-09-16 17:11

Μία μικρή χώρα στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, γέφυρα μεταξύ Ανατολής και Δύσης, “πύλη” της Ανατολικής Μεσογείου: Στη μακραίωνη Ιστορία μας, δεν είναι τυχαίο ότι η Ελλάδα υπήρξε κόμβος εμπορίου χάρη στη γεωστρατηγική της θέση. Και όμως, τα πλεονεκτήματα αυτά της πατρίδας μας μέχρι σήμερα δεν τα έχουμε αξιοποιήσει όσο θα μπορούσαμε, προς όφελος όλων των Ελλήνων. 

Σήμερα δεν αρκεί να βρίσκεσαι στο σωστό γεωγραφικό σημείο. Πρέπει να διαθέτεις και τις υποδομές, που θα σου επιτρέψουν να εξάγεις τα δικά σου προϊόντα και να αποτελέσεις διαμετακομιστικό σταθμό του παγκόσμιου εμπορίου. Πρέπει μάλιστα οι υποδομές αυτές να συνδέονται μεταξύ τους και να υπηρετούν ένα συγκεκριμένο όραμα. Το όραμα μία χώρας εξωστρεφούς, που αποτελεί διαμετακομιστικό και εμπορικό κόμβο, που ανήκει πάντα στη Δύση αλλά την ενώνει με τη Μέση Ανατολή, την Άπω Ανατολή και την Αφρική.

Αυτό είναι το όραμα της δικής μας Κυβέρνησης. Ένα όραμα όμως που δεν έχει μείνει μόνο στη σφαίρα της φαντασίας, αλλά γίνεται πράξη χάρη σε ένα συγκεκριμένο σχεδιασμό έργων, που συνδέονται μεταξύ τους και ανοίγουν τις πόρτες της Ελλάδας στο μέλλον. 

Εκπονήσαμε για πρώτη φορά έναν Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό Υποδομών. Επιλύοντας έμπρακτα ένα μεγάλο και διαχρονικό πρόβλημα, που συχνά στο παρελθόν χαρακτήριζε τα μεγάλα project. Ότι σε πολλές περιπτώσεις γίνονταν με κριτήριο μικροκομματικά, προσωπικά ή τοπικά συμφέροντα, κι όχι επειδή τα είχε πραγματικά ανάγκη ο τόπος.

Στο σχεδιασμό μας, κεντρική θέση έχει το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στην χώρα, ύψους σχεδόν 5 δισ. ευρώ. Δεν είναι όμως έργα αποκομμένα. Κάνουμε επιτέλους αυτό που θα έπρεπε να ήταν αυτονόητο. Συνδέουμε τα λιμάνια μας με το σιδηρόδρομο, αλλά και με το οδικό δίκτυο. Γιατί μόνο έτσι θα παίξουν ο Πειραιάς, η Πάτρα, η Αλεξανδρούπολη, η Θεσσαλονίκη το ρόλο που τους αξίζει στις λεγόμενες συνδυασμένες μεταφορές.

Ειδικά η Θεσσαλονίκη, πρέπει και μπορεί να γίνει λιμάνι εξόδου για όλα τα προϊόντα της νοτιοανατολικής Ευρώπης και η Αλεξανδρούπολη κόμβος μεταφορών και υποδομών, αλλά και ενεργειακός κόμβος της ευρύτερης περιοχής. 

Τα σιδηροδρομικά έργα «Θεσσαλονίκη-Τοξότες» και «Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο», είναι λοιπόν τεράστιας γεωστρατηγικής σημασίας. Όπως και η αναμενόμενη ένταξη του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στα λεγόμενα διευρωπαϊκά δίκτυα. Ενώ η οδική σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμανιού Θεσσαλονίκης κατασκευάζεται ήδη. Η ευρύτερη αναβάθμιση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, αποτελεί το κλειδί για να γίνει σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο της Βαλκανικής και της Ανατολικής Μεσογείου.

Όπως είναι επόμενο, όλα αυτά θα έχουν άμεση και θετική επίδραση στις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών και ειδικότερα στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών, και στην προσέλκυση και ανάπτυξη κέντρων logistics.

Στο νότο της χώρας, το Θριάσιο – ένα έργο επί χρόνια βαλτωμένο που βρίσκεται πλέον σε τροχιά υλοποίησης - αποτελεί τον πιο κρίσιμο σταθμό για να κάνουμε την Ελλάδα κόμβο υποδομών της ευρύτερης περιοχής μας. Γιατί πώς θα αναβαθμίσουμε τον στρατηγικό ρόλο της χώρας, αν δεν έχουμε ένα πραγματικά σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο; Η δε σημαντικότερη καινοτομία του Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου είναι η άμεση διασύνδεσή του με όλα τα δίκτυα μεταφοράς: το λιμάνι του Πειραιά, το λιμάνι της Ελευσίνας, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.

Ταυτόχρονα, έχουμε ξεμπλοκάρει μία σειρά από έργα, τα οποία επίσης εξυπηρετούν ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο και αλλάζουν την καθημερινότητα των πολιτών. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Ε65, το βόρειο τμήμα του οποίου μπήκε μετά από 10 χρόνια σε τροχιά ολοκλήρωσης, ανοίγοντας νέες προοπτικές για τις περιοχές που συνδέει. Αλλά και το Άκτιο- Αμβρακία, με την παράκαμψη Αμφιλοχίας που δόθηκε πρόσφατα στην κυκλοφορία, ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη και το Πάτρα- Πύργος, έργα που σημαίνουν ποιότητα ζωής και ανάπτυξη, αλλά το κυριότερο, θα σώσουν ζωές. Και βεβαίως το Μετρό Θεσσαλονίκης που θα αλλάξει τη ζωή των κατοίκων της πόλης από τα τέλη του 2023. Το flyover, ο νέος εναέριος περιφερειακός αυτοκινητόδρομος, που όμοιός του δεν υπάρχει αλλού στην Ελλάδα και ο οποίος θα λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Ενώ στην Αθήνα συνδέουμε επιτέλους το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας με το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας με την επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό και έχει ξεκινήσει η κατασκευή και της Γραμμής 4. 

Μιλάμε για συνολικά 13 δισ ευρώ έργα, από τα οποία έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί τα 3,2 δισ. ευρώ. Δηλαδή τα έργα αυτά ήδη υλοποιούνται. Και ως τις αρχές του 2023, προγραμματίζουμε τη δημοπράτηση επιπλέον έργων πάνω από 4 δισ. Έτσι ενώ πριν από μερικά χρόνια η Ελλάδα κινδύνευσε ακόμη και να βγει από την Ευρωπαϊκή Ένωση, σήμερα η πατρίδα μας πρωταγωνιστεί στην Ανατολική Μεσόγειο. Δεν είναι τυχαίο ότι τα τελευταία τρία χρόνια ο κατασκευαστικός και ενεργειακός κλάδος έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών.

Βέβαια, η ενεργειακή κρίση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία επηρεάζει και την Ελλάδα, όπως όλη την Ευρώπη και ολόκληρο τον πλανήτη. Σε ένα κόσμο όμως που αλλάζει και καθώς οι βεβαιότητες δεκαετιών γκρεμίζονται, είναι ακόμη πιο αναγκαίο να διαμορφώσουμε ενεργητικά το μέλλον μας και να μην μένουμε παθητικοί θεατές των εξελίξεων. Ταυτόχρονα λοιπόν με τη στήριξη της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας, συνεχίζουμε και προσαρμόζουμε το σχεδιασμό μας για την Ελλάδα της εξωστρέφειας, που θα ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες αξιοποιώντας επιτέλους τα διαχρονικά πλεονεκτήματα της.