«Ο ιός του διχασμού και του τοξικού λόγου δεν έχει εμβόλιο για τον ΣΥΡΙΖΑ» – Συνέντευξη στα «Παραπολιτικά» και τον δημοσιογράφο Κώστα Παπαχλιμίτζο
-Οι γιορτές πλησιάζουν και στη χώρα μας έχει εμβολιαστεί πλήρως το 65% του πληθυσμού, ποσοστό χαμηλότερο από αρκετά άλλα κράτη της Ε.Ε. Πρέπει να ληφθούν άλλα μέτρα για την προστασία της δημόσιας υγείας;
Για την ακρίβεια, κύριε Παπαχλιμίντζο, έως σήμερα έχει εμβολιαστεί το 79% του ενήλικου πληθυσμού τουλάχιστον με 1 δόση, το 74% με 2 δόσεις και όλο και περισσότεροι καθημερινά κάνουν και την 3η δόση. Όμως αυτά δεν σας τα αναφέρω επειδή θέλω να παίξω με τα νούμερα, ούτε πιστεύω ότι πρέπει να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας.
Ναι λοιπόν, τα ποσοστά εμβολιασμού όλοι θέλουμε να γίνουν καλύτερα. Πώς θα το πετύχουμε αυτό; Με το να μην κουραζόμαστε να μιλάμε για την ανάγκη να εμβολιαστούμε όλοι. Ο καθένας, όπως μπορεί. Εγώ για παράδειγμα, μεταφέρω σε όσους ξέρω την προσωπική μου εμπειρία από τον κορωνοϊο: Πόσο ύπουλη ασθένεια είναι και πόσο με προστάτευσε το γεγονός ότι ήμουν εμβολιασμένος. Διαπιστώνω ότι ακριβώς επειδή μεταφέρω κάτι που έζησα, τα λόγια μου έχουν απήχηση. Ακόμα πιο σημαντικό βέβαια είναι να τονίζουν συνεχώς την ανάγκη του εμβολιασμού με δυνατή και σταθερή φωνή οι επιστήμονες, οι γιατροί, όσοι έχουν την τεχνογνωσία και την εξειδίκευση να το κάνουν.
-Δύο χρόνια σχεδόν μετά την έναρξη της πανδημίας του κορονοϊού, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς εξακολουθούν να είναι αντικείμενο έντονης πολιτικής διαμάχης. Πόσα λεωφορεία τελικά έχουν προστεθεί στο στόλο της Αττικής και της Θεσσαλονίκης και πόσα θα προσθέσετε ακόμα;
Ας ξεκινήσουμε από τα αδιαμφισβήτητα στοιχεία, γιατί η πραγματικότητα για άλλη μια φορά εκθέτει τον ΣΥΡΙΖΑ: Στην Αθήνα παραλάβαμε 850 λεωφορεία στο δρόμο, σήμερα έχουμε 1320 και συνεχίζουμε την προσπάθεια ώστε στο επόμενο εξάμηνο να φτάσουμε τα 1500. Αυτό σημαίνει ήδη 3800 περισσότερα δρομολόγια την ημέρα. Και θα φτάσουμε τα 5500 περισσότερα. Στη Θεσσαλονίκη, παραλάβαμε 235 λεωφορεία στο δρόμο, πλέον βγάζουμε κατά μέσο όρο 460 -σχεδόν διπλάσια- και συνεχίζουμε την προσπάθεια ώστε να ξεπεράσουμε τα 500. Και συνεχίζουμε. Έχουμε στον αέρα διεθνή διαγωνισμό για προμήθεια 770 νέων λεωφορείων χαμηλών και μηδενικών ρύπων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ θα ακολουθήσει η προμήθεια επιπλέον 530. Συνολικά δημιουργήσαμε 1.389 νέες θέσεις απασχόλησης σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς. Εν μέσω πανδημίας, είμαστε από τις ελάχιστες χώρες στον κόσμο που μεγάλωσαν τον στόλο Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Έχουν, λοιπόν, γίνει σημαντικές κινήσεις. Εργαζόμαστε για να υπάρξει κι άλλη πρόοδος γι’ αυτό και ακούμε με προσοχή και σεβασμό τις παρατηρήσεις, τους προβληματισμούς των πολιτών. Όχι όμως τη στείρα μικροκομματική αντιπολίτευση εκείνων που 4,5 χρόνια ως κυβέρνηση δεν πήραν ούτε ένα λεωφορείο, δεν έκαναν ούτε μία πρόσληψη και διέλυσαν τα πάντα…
Έχετε αναρωτηθεί γιατί αυτή η «έντονη πολιτική διαμάχη» για τα ΜΜΜ, που λέτε, συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα; Παντού παρουσιάζονται φαινόμενα με αυξημένο επιβατικό κοινό σε κάποια οχήματα. Όμως μόνο εδώ κάποιοι εμμονικά επιτίθενται. Ανάμεσά τους, ξεχωρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ. Πρώτον για να καλύψει την τραγική κατάσταση στην οποία μας παρέδωσε τα ΜΜΜ. Και δεύτερον επειδή γενικότερα, ενώ σε όλο τον κόσμο η πανδημία ένωσε πολιτικές δυνάμεις, εδώ στην Ελλάδα ο ΣΥΡΙΖΑ δυστυχώς βρίσκει αφορμή για να διχάζει. Ο ιός του διχασμού και του τοξικού πολιτικού λόγου δεν έχει καμία γιατρειά και κανένα εμβόλιο για τον ΣΥΡΙΖΑ.
-Εξετάζετε το ενδεχόμενο να κινηθείτε νομικά κατά όσων προσφεύγουν συστηματικά στη δικαιοσύνη κατά των έργων για το Μετρό Θεσσαλονίκης;
Έχουμε δεσμευτεί να υλοποιήσουμε το έργο. Και θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να τα καταφέρουμε. Δώσαμε λύση, με τη σφραγίδα και του ΣτΕ. Και συνεχίστηκαν οι προσφυγές, πάλι στο ΣτΕ: αυτή τη φορά για τη μελέτη. Πόσο θα συνεχιστεί αυτό; Εμείς προχωράμε αποφασιστικά για αυτό που θέλει η τεράστια πλειονότητα στη Θεσσαλονίκη: και μετρό και αρχαία. Το έργο έχει μπει σε τροχιά ολοκλήρωσης και το βλέπουν όλοι. Ήδη, απελευθερώνονται ξανά χώροι που ήταν επί χρόνια κατειλημμένοι από εργοτάξια. Δεν θα μας βάλουν άλλα εμπόδια οι οργανωμένες μειοψηφίες που εκδικητικά επιδιώκουν νέες καθυστερήσεις με νομικίστικα τερτίπια… Αρκετός χρόνος χάθηκε εξαιτίας τους. Δεν θα σταματήσουμε μέχρι η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει το πιο σύγχρονο μετρό στη Νότια Ευρώπη!
-Πότε υπολογίζετε να ολοκληρωθούν οι τρεις μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, δηλαδή το βόρειο τμήμα του Ε65, ο ΒΟΑΚ και η Πατρών-Πύργου; Παράλληλα με τα έργα, σχεδιάζετε και την αλλαγή στον τρόπο χρέωσης διοδίων στους αυτοκινητόδρομους;
Πρώτα απ’ όλα, το σπουδαίο με αυτά τα έργα είναι ότι γίνονται πραγματικότητα… Και τα τρία, ήταν επί χρόνια μπλοκαρισμένα και σχεδόν ξεγραμμένα. Να τα πάρουμε με τη σειρά: Το βόρειο τμήμα του Ε65 ολοκληρώνεται το καλοκαίρι του 2024. Ο ΒΟΑΚ θα κατασκευαστεί και ολοκληρωθεί τμηματικά: τα ανατολικά τμήματα (Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος) έως τέλος 2025 και η παραχώρηση Κίσσαμος-Ηράκλειο το 2028. Όσο για την Πατρών-Πύργου, όπως ξέρετε καταφέραμε να πάρουμε οριστικά το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ξεκινάμε μέσα στο 2022, με χρονοδιάγραμμα κατασκευής 40 μήνες. Όμως τα πρώτα 56 χιλιόμετρα από Πύργο, θα παραδοθούν ακόμα νωρίτερα, πριν τα 3 χρόνια.
Τώρα, για τα διόδια: Ήδη, σήμερα που μιλάμε, οι οδηγοί επιτέλους μπορούν να διασχίζουν όλο το εθνικό οδικό δίκτυο με τον ίδιο πομποδέκτη. Ο επόμενος στόχος για τον οποίον δουλεύουμε, είναι να πληρώνουν διόδια με αναλογική χιλιομετρική χρέωση της απόστασης που έχουν διανύσει.
-Δύο κομβικής σημασίας έργα για την Αττική συζητιούνται εδώ και χρόνια, αλλά παραμένουν στα χαρτιά - η επέκταση της Αττικής Οδού και η επέκταση του προαστιακού. Ποιος είναι ο δικός σας σχεδιασμός;
Πιστεύω ότι «το προλαμβάνειν κρείττον εστί του θεραπεύειν». Αν δεν προβλέψουμε από τώρα λύσεις, σε 5-10 χρόνια η κυκλοφοριακή κατάσταση στο Λεκανοπέδιο θα είναι αφόρητη. Τι κάνουμε λοιπόν; Μαζί με την επέκταση του Μετρό και την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών, δουλεύουμε και για μια σειρά από αναγκαία οδικά έργα.
Ένα είναι η επέκταση της Κύμης, έργο 350 εκατομμυρίων ευρώ που δημοπρατείται τις επόμενες μέρες, το οποίο θα δώσει μεγάλη ανακούφιση σε όσους χρησιμοποιούν την Αττική Οδό. Επίσης τις επεκτάσεις στο Λαύριο και τη Ραφήνα, αλλά και ένα έργο που σήμερα βρίσκεται στο στάδιο της προμελέτης, τη λεγόμενη σήραγγα της Ηλιούπολης, που θα διασφαλίζει την πρόσβαση στα νότια προάστια.
Όσο για τον Προαστιακό, αρχές του 2022 δημοπρατείται ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής.
Προβλέποντας μελλοντικές ανάγκες, όλα αυτά είναι έργα απαραίτητα για να ανασάνει η Αττική.
-Οι επόμενες εθνικές εκλογές θα γίνουν με απλή αναλογική. Είναι ο Νίκος Ανδρουλάκης και το ΚΙΝΑΛ ένας εν δυνάμει μελλοντικός κυβερνητικός εταίρος για τη ΝΔ; Πώς κρίνετε τις πολιτικές εξελίξεις μετά την εκλογή νέου αρχηγού στο Κίνημα Αλλαγής;
Όταν έρθει η ώρα των εκλογών, η επιδίωξη της ΝΔ θα είναι μία: συγκρότηση αυτοδύναμης κυβέρνησης. Γιατί όπως αποδεικνύουμε εδώ και 2,5 χρόνια, έχουμε το πρόγραμμα, τα στελέχη και τη δύναμη να πραγματοποιήσουμε τις μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται ο τόπος.
Τις εξελίξεις στο ΚΙΝΑΛ, δεν είναι σωστό να τις κρίνω. Περιμένω βέβαια και εγώ με ενδιαφέρον να δω πώς θα πορευθεί η νέα ηγεσία -στην πράξη, όχι στις εξαγγελίες. Εκείνο όμως που μπορώ να παρατηρήσω είναι ότι η συμμετοχή στις εκλογές του ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ δείχνει πως ο χώρος της κεντροαριστεράς αναζητεί έκφραση που δεν βρήκε στον ΣΥΡΙΖΑ. Ταυτόχρονα επιβεβαιώνει ότι κι εμείς, η μεγάλη πατριωτική κεντροδεξιά παράταξη, οφείλουμε να πορευόμαστε με μέτρο και υπευθυνότητα.